Årets Kock får nya ägare

Arla och Spendrups förvärvar Årets Kock AB av Restaurangakademien.

Årets Kock har format svensk matkultur sedan starten 1983 med visionen att leda svensk gastronomi in i framtiden. Varje år arrangeras tävlingen Årets Kock - SM i professionell matlagning och under 2019 lanseras Årets Kockelev och Årets Kockelever, en tävling öppen för kockelever på gymnasienivå.

Genom en strukturaffär så säkras framtiden för Årets Kock. Nya ägare av Årets Kock AB är Arla och Spendrups.

­– Vi är glada att välkomna Arla och Spendrups som nya ägare av Årets Kock AB. Tillsammans med dem och våra partners är vi redo att skapa nya värden och satsa ytterligare för att utveckla branschen, säger Andreas Stenberg, vd Årets Kock.

Vi vill vara en positiv utvecklande kraft för svensk gastronomi och genom att gå in som delägare kan vi också ta ett större ansvar för den utvecklingen. Efter snart tio år som partner till Årets Kock vet vi också att vårt dryckeshantverk mår bra av att inspireras och utmanas av Sveriges främsta mathantverkare. Dessutom verkar vi i samma bransch och drivs av samma önskan om att ge gästen den ultimata smakupplevelsen, säger Fredrik Spendrup, vd Spendrups.

Arla har varit delaktig i Årets Kock sedan starten. Det nära samarbetet med Årets Kock och Sveriges främsta kockar ligger helt i linje med Arlas vision att inspirera och öka kunskapen kring att laga mat från grunden på ett naturligt och hälsosamt sätt.

Årets Kock stärker matkulturen i Sverige på bred front och för oss på Arla känns det otroligt bra att vi nu utökar vårt intresse i Årets Kock AB och att resan framåt görs tillsammans med Spendrups, säger Patrik Hansson, Sverigechef Arla.

I samband med förvärvet av Årets Kock AB säljer Arla sina aktier i Restaurangakademien till Menigo.

Andreas Stenberg, vd Årets Kock, 070-924 21 57
Mårten Lyth, Kommunikationsdirektör, Spendrups, 070-304 89 93
Inger Myresten, Head of Marketing Foodservice, Arla, 070-678 68 45

Arla och Spendrups förvärvar Årets Kock AB av Restaurangakademien.

Citat

Vi är glada att välkomna Arla och Spendrups som nya ägare av Årets Kock AB. Tillsammans med dem och våra partners är vi redo att skapa nya värden och satsa ytterligare för att utveckla branschen.
Andreas Stenberg, vd Årets Kock