Årets Kock öppnar för debatt

14 april 2015.

Under april förvandlas bloggen Årets Kock till ett debattforum där kända profiler och krögare inom restaurangbranschen diskuterar personalpolitik. Med en ökande personalbrist måste dagens krögare göra allt mer för att locka ny personal och få den befintliga att stanna.

”Jag är kock och kvinna”, skrev Marie Skogström, mottagare av Karin Franssons mentorpris 2015 i ett inlägg på internationella kvinnodagen. Inlägget lyfte flera viktiga frågor inom restaurangbranschen och fick stor uppmärksamhet. Nu vill Årets Kock engagera fler i debatten och startar därför Debatt-o-bloggen.

Skribenter som deltar i Debatt-o-bloggen är bland andra Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, vars inlägg handlar om hur de jobbar på Långbro Värdshus för att få personalen att trivas. Malin Söderström, krögare Moderna Museet och Hjerta, beskriver problematiken med skräddarsydda lösningar för anställda. Gustav Trägårdh, Årets Kock 2010 och kökschef på Sjömagasinet, slår ett slag för att behålla den sänkta krogmomsen. Andra skribenter som deltar är Titti Qvarnström, Bloom in the Park, som just fick en stjärna i Guide Michelin; Pontus Frithiof, Pontus Group, som snart lanserar Burger & Lobster i Stockholm och sist men inte minst, Kristina Holmsen, lärare på Stockholms Internationella Restaurangskola som gått ut som första debatt-o-bloggare idag. Läsare kommer på sociala medier kunna kommentera inlägg, samt själva tycka till i frågan och berätta om sina egna erfarenheter.

– Det finns en del branschen kan jobba vidare med för att behålla personal och vi på Årets Kock vill vara delaktiga i att lyfta frågan så att fler inser vikten av god personalvård. Det är inte alltid en helt lätt fråga och därför är det viktigt att den diskuteras, säger Hanna Halpern, VD Årets Kock.

Debatt-o-bloggen hittar ni på http://www.aretskockbloggen.se/

För ytterligare information kontakta: Annie Tidelius, projektledare Årets Kock: 076-851 23 54

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.