Årets Kock samarbetar med grossister

19 augusti 2015

Årets Kock har signerat avtal med livsmedelsgrossisterna Menigo och Martin & Servera, som nya samarbetspartner. Avtalen är långsiktiga på tre år med option på ytterligare tre år.

Årets Kock, SM i professionell matlagning, driver och utvecklar tillsammans med samarbetspartners svensk gastronomi. Livsmedelsgrossisterna Menigo och Martin & Servera kliver in på partnernivå Sponsor. Övriga samarbetspartners till Årets Kock är bland andra Arla, LRF, Spendrups Bryggerier och Electrolux.

- Vi är mycket glada över att hälsa Menigo och Martin & Servera välkomna bland våra samarbetspartners, säger Hanna Halpern, VD Årets Kock. För oss innebär det att restaurangbranschen knyts ännu mer och tydligare till Årets Kock.

Anmälningstiden för att delta i Årets Kock 2016 går ut den 30 september. Därefter bedöms de inskickade bidragen anonymt av en jury där 40 recept går vidare. Kockarna vars recept kvalificerat sig, får chansen att laga upp sin rätt inför en jury som därefter utser 18 semifinalister. Årets Kock 2016 avgörs i två semifinaler i Helsingborg och Karlstad. Åtta finalister gör sedan upp om titeln Årets Kock 2016 i Stockholm.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Menigo, Martin & Servera, Svensk Fågel, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.