Årets Kock spanar på julbordet - Färre klassiker men fler genuint tillagade rätter

18 december 2014.

De traditionella rätterna på julbordet har blivit färre men samtidigt är de läckerheter som serveras tillagade från grunden och med hög kvalitet. Den spaningen gör flera av årets finalister i Årets Kock 2015 – SM i professionell matlagning.

Årets Kock har ringt runt till de åtta kockar som ska tävla i finalen i Årets Kock 2015 och frågat om den senaste trenden på julbordet. Över hälften av finalisterna har samma intryck, att en del av de traditionella julrätterna håller på att försvinna från julbordet. Allt fler restauranger väljer istället att servera något färre, men genuint lagade delikatesser.

– Klassiska rätter som syltor och patéer tycks försvinna allt mer. Samtidigt dyker andra varianter av julbord upp, ofta med fokus på grönsaker och skaldjur. Även om dagens julbord inte alltid bjuder på lika många rätter som förr, så är de som serveras ofta tillagade från grunden med fina råvaror. Att den äldre maten försvinner kanske inte är så konstigt. Restaurangerna serverar helt enkelt det som det är störst åtgång på, det som tilltalar kunderna, säger David Lundqvist, finalist Årets Kock 2015.

Samtidigt tycks intresset för bra råvaror bara öka. Den iakttagelsen gör flera av finalisterna i Årets Kock 2015.

– Jag tycker mig märka att allt fler kunder bryr sig om ursprung och att maten de äter har producerats på ett sätt som är bra för både djur och miljö. Detta är självklart något som även vi kockar intresserar oss för. För min del är det viktigt att ha ett engagemang och ett hållbart tänk kring maten vi äter, säger Markus Westh, finalist i Årets Kock 2015.

Trenden med mer grönt på julborden tycks fortsätta. Kål och sallader i olika former är populärt menar de flesta finalisterna.

Finalen i Årets Kock 2015
avgörs på Gothia Towers i Göteborg den 5 februari. Årets finalister är:

Daniel Müllern,
Ystad Saltsjöbad, Ystad
David Lundqvist, Operakällaren, Stockholm
Anders Karlsson, The Absolut Company, Stockholm
Markus Westh, Lilla Ego, Stockholm
Saori Ichihara, Shibumi, Stockholm
Emma Erlandsson, Oaxen Krog & Slip, Stockholm
Thomas Sjögren, Swedish Taste, Göteborg
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.