• Årets Kock/

Astrid Lindgrens Värld inleder ett samarbete med stjärnkocken Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus

Astrid Lindgrens Världs målsättning är att bli en av de ledande aktörerna i branschen när det gäller att erbjuda sina gäster vällagad mat tillredd från grunden på närproducerade råvaror. Astrid Lindgrens Världs arbete skall präglas av visionen i regeringens projekt, Sverige – det nya matlandet.

- Maten ska vara en del av upplevelsen i Astrid Lindgrens Värld. Detta är ett arbete som redan pågått några år. Ett stort steg i den satsningen tog vi 2008 då vi tog bort all snabbmat i form av hamburgare och pommes frites från våra menyer. Vi är idag, oss veterligen, den enda parken i Europa av vår storlek som inte erbjuder pommes frites. Med regeringens satsning ”Sverige – det nya matlandet” i ryggen är det dags att ta steget fullt ut i vår satsning på mat, säger Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld.

- Astrid Lindgrens Världs satsning och ambitioner på mat till sina gäster är beundransvärd och nyttig för branschen, det kändes därför naturligt för mig att acceptera deras förfrågan om ett samarbete. Att tillsammans med deras personal utveckla den mat som serveras i parken och ge den en starkare småländsk prägel ska bli mycket rolig, säger Fredrik Eriksson, krögare och kock på Långbro Värdshus.

- Vi tar mat på allvar, därför väljer vi att samarbeta med Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus, som är en av de bästa i branschen. Med Fredriks hjälp ska vi utveckla, förfina och renodla vårt matkoncept med rejäl husmanskost lagad på lokala råvaror. Där vi kan ska vi även bidra och ta en aktiv roll i utvecklingen hos våra lokala producenter, avslutar Mikael Ahlerup vd Astrid Lindgrens Värld i en kommentar till samarbetet med Långbro Värdshus.

Samarbetet presenterades i Göteborg på den pågående TUR2010 – Sveriges största turistmässa i närvaro av bland annat Jordbruksminister Eskil Erlandsson som är initiativtagare till projektet ”Sverige – det nya matlandet”.

För ytterligare information och pressbilder: Mikael Ahlerup, VD 070 – 585 36 46 Nils-Magnus Angantyr Marknadschef 070 – 824 91 04 Fredrik Eriksson Långbro Värdshus 070 – 349 60 68

För ytterligare information om företaget, besök Astrid Lindgrens Värld på internet: www.alv.se

Taggar: