Dags för Årets Kock 2015

20 januari 2015.

Den 5 februari koras vinnaren av Årets Kock 2015 - SM i professionell matlagning - i Göteborg. I år gör åtta kockar upp om Sveriges mest prestigefyllda kocktitel. Välkomna att följa tävlingen.

Vem som blir Årets Kock 2015 avgörs på Gothia Towers i Göteborg den 5 februari. Årets finalister är:

Daniel Müllern, Ystad Saltsjöbad, Ystad
David Lundqvist, Operakällaren, Stockholm
Anders Karlsson, The Absolut Company, Stockholm
Markus Westh, Lilla Ego, Stockholm
Saori Ichihara, Shibumi, Stockholm
Emma Erlandsson, Oaxen Krog & Slip, Stockholm
Thomas Sjögren, Swedish Taste, Göteborg
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm

Varmt välkommen till finalen av Årets Kock 2015!

Under finalen har de tävlande totalt fem timmar på sig att färdigställa två tävlingsuppgifter. Hela tävlingstiden är disponibel till förberedelse och tillagning av de båda tävlingsrätterna. Tävlingsuppgift nummer ett ska presenteras efter 4 timmar och 10 minuter. Efter ytterligare 50 minuter presenteras tävlingsrätt nummer två. Huvudråvaran i den andra tävlingsuppgiften är svenskt gårdslamm. Finalisterna får välja om de vill använda sig av framdel med ben eller en stek med ben eller båda styckdetaljerna. Receptet ska även innehålla minst en produkt från Arlas sortiment. Huvudråvaran i tävlingsrätt nummer ett får finalisterna ta del av längre fram.

Övrigt under finaldagen

Klockan 09.15-10.30
Arla, värd för finalen, bjuder in till sin traditionella pressfrukost. En namnkunnig panel diskuterar utvecklingen i mat- och mejerisverige genom att titta både i backspegeln och blicka in i framtiden. Paneldeltagare är: Tom Sjöstedt, Årets Kock 2008, Lilla Ego, Stockholm. Viktor Westerlind, Årets Kock 2009, Restaurant Frantzén, Stockholm. Christina Cheng, Trendanalytiker, Sprillo. Gustav Trägårdh, Årets Kock 2010, Sjömagasinet, Göteborg. Monica Sander, Strategisk försäljningschef på Arla.
I samband med frukosten presenterar Arla även Kockrapporten 2015, en djupdykning i den svenska restaurangbranschen.
Frukosten komponeras av Gustav Trägårdh.
Antalet platser är begränsat. OSA senast den 3 februari.
Plats:

Klockan 11.00–12.30 Restaurang – en bransch att växa och utvecklas i!
Ett seminarium av Årets Kock i samarbete med Visita.
Sverige har lyckats positionera sig som en matdestination i världsklass. Restaurangbranschen har under de senaste åren utvecklats väldigt starkt och mycket pekar på att trenden kommer att fortsätta. Men branschen står inför flera utmaningar för att kunna växa och utvecklas. Bland annat är det idag brist på medarbetare, framförallt kockar. Hur får vi branschen att växa på ett socialt och ekonomiskt hållbart sätt? Varför lämnar man branschen och hur får vi våra medarbetare att stanna kvar? Det är några av de frågor som kommer att diskuteras av Karin Andersson, Toso, Göteborg, Ulf Wagner, Sjömagasinet, Göteborg, Pontus Frithiof, Pontus! Stockholm, Karin Ehrnberger, PhD Candidate Industrial Design och Eva Östling, VD Visita.
Plats: Sal H1. Följ skyltar från tävlingsområdet. Ingång via Entré 8 Gothia Towers.

Klockan 13.00–14.00 Svenska råvaror på frammarsch! Ett seminarium arrangerat av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, värd för deltävlingarna i Årets Kock.
En av de kanske starkaste trenderna inom mat just nu är intresset för säker och hälsosam mat. Allt fler konsumenter efterfrågar grönsaker i olika former och ska det vara kött så finns det en ökad medvetenhet om att det ska vara bra kött, gärna närproducerat från svenska gårdar. Parallellt med detta ökar intresset för internationella maträtter. Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds, berättar mer om de allra senaste mattrender som vi kan se idag. Därefter samtalar representanter från matbranschen om hur Sveriges livsmedelsproducenter ska kunna leva upp till de förväntningar som finns hos både kockar och konsumenter. Vilka utmaningar står den svenska livsmedelsproducenten inför? Kan man laga internationell mat med svenska råvaror? Hur ska Sveriges lantbrukare kunna möta de trender som finns på matmarknaden? Moderator för diskussionen är Sören Persson, livsmedelsstrateg på LRF.
Plats: Övre Kongressfoajén, plan 3, i anslutning till tävlingsområdet. Ingång via Entré 8 Gothia Towers.

Ca klockan 15.30: Vinnaren av Årets Kock 2015 koras av H.K.H. Prins Carl Philip.

Medan finalen pågår bjuder samarbetspartners till Årets Kock på smakprover och upplevelser.

Besök www.aretskock.se för löpande uppdatering om tider och aktiviteter under tävlingsdagen.

Ackreditering/anmälan
Anmäl dig till dagen och dess aktiviteter här.

För pressbilder, gå in på www.aretskock.se och klicka er vidare till Press.

Tävlingen streamas på ww.aretskock.se

Följ också
Årets Kock på twitter #åretskock och instagram.
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82 eller Anna von Corswant, presschef Årets Kock, mail: anna.von.corswant@aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.