De är vidare till dag 2 i kvalet till Årets Kock 2019

Under dag 1 har 24 kvalificerade kockar lagat upp sina tävlingsbidrag till Årets Kock 2019 och juryn har enats om vilka 16 kockar som går vidare till dag två i kvalet. I morgon avgörs vilka åtta som tar sig till final av Årets Kock – SM i professionell matlagning. Följ tillkännagivandet live på torsdag den 13 juni kl. 17.00 på facebook.com/aretskock.

– Det har varit många olika och spännande smakstilar i årets tävling och både kalla och varma rätter. Vi kommer att ha ett starkt gäng som går ut i morgon och det är helt öppet vilka åtta som tar sig till final, säger Stefan Karlsson, juryns ordförande, Årets Kock 1995 och SK Mat & Människor.

Klara för dag 2 i kvalet till Årets Kock 2019, presenterade i bokstavsordning.
Välkommen att ringa för intervju.

• Alexander Sjögren, Restaurant Mutantur, Malmö
  • Christian Siberg, Swedish Taste Stockholm, Stockholm
  • Christopher Lai, &Vin, Karlshamn
  • Daniel Müllern, Unilever Food Solutions, Ystad
  • Danny Falkeman, Etoile, Stockholm
  • Jonas Lagerström, Etoile, Stockholm
  • Lars Niklasson, Lilla Ego, Stockholm
  • Louise Johansson, Taste by Louise, Kungälv
  • Luqaz Ottosson, Restaurant ROT, Visby
  • Marie Skogström, Mat & Vin Slottsparken, Malmö
  • Martin Anneflod, Martin Anneflod Culinary, Göteborg
  • Martin Moses, SK Mat & Människor, Göteborg
  • Mats-Peter Kristiansen, Spira Food, Göteborg
  • Mikael Feuk, Gastro Gaspari, Flyinge
  • Ola Wallin, SK Mat & Människor, Göteborg
  • Sebastian Lopez, Nosh & Chow, Stockholm

Dagens tävlingsuppgift

Laga upp det recept som skickades in till Årets Kock vid anmälan, sex tallrikar. Tid: 30 minuter för att sätta upp sitt kök och 60 minuter för att laga upp rätten. Tallrikarna som går in till juryn ska se likadana ut som på den bild som skickades vid anmälan, och innehålla samma ingredienser som inskickat recept. Alla avvikelser innebär avdrag. Om kocken ej är klar för leverans efter 60 minuter ges 59 sekunder extra, ytterligare försening innebär betydande poängavdrag.

Jury

• Adam Dahlberg, Adam & Albin
  • Florencia Abella, Ekstedt
  • Henrik Norström, Lux restauranger
  • Sofia B Olsson, vRå
  • Stefano Catenacci, Hovtraktör, Operakällaren
  • Tommy Myllymäki, Årets Kock 2007 och Svenska Brasserier
  • Ulrika Brydling, Brydlings

Poäng

Dagens uppgift kan ge max 160 poäng, totalt under kvalet kan man få 400 poäng.
Den poäng som de tävlande får under dag 1 följer med till dag 2, men kommer inte att redovisas.

Bilder

Vi har inga bilder från dagens tävling klara för publicering. För bild på kockarna hänvisar vi till kockarna själva. Generella bilder från Årets Kock: https://aretskock.se/bildbank/, fria att ladda ner och använda.

Material som skickas ut i morgon torsdag 13/6

• Ca. klockan 17.15. Information om vilka som har gått vidare till finalen inklusive porträttbilder och bild på tävlingsrätterna från dag ett.
  • Ca. klockan 18.15. Citat från finalisterna.

Årets Kock – SM i professionell matlagning är Sveriges mest prestigefulla matlagningstävling. Tävlingen omfattar en digital uttagning, ett kval där 24 kockar tävlar dag ett och 16 går vidare till dag två. Åtta kockar tar sig till finalen som hålls 12-13 september på Annexet, Stockholm.

Andreas Stenberg, vd Årets Kock: 070-924 21 57
Linda Bühlmann, Kommunikationsansvarig Årets Kock: 070-790 58 88

Snabbfakta

Citat

Det har varit ganska många olika och spännande smakstilar i årets tävling och både kalla och varma rätter. Vi kommer att ha ett starkt gäng som går ut i morgon och det är helt öppet vilka åtta som tar sig till final.
Stefan Karlsson, juryns ordförande, Årets Kock 1995 och SK Mat & Människor