Erfarna kockar klara för första semifinalen i Årets Kock 2014

26 september 2013.

Det är välmeriterade kockar som gör upp när första semifinalen av Årets Kock avgörs den 11 oktober i Linköping. Alla de tolv kockar som ska tävla i Linköping har erfarenhet av Årets Kock sedan tidigare. Och semifinalisterna tävlar med råvaror från både hav och land. I recepten finns allt från lake till rådjur.

Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning är Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling. Intresset för att tävla är stort, i år kom det in 130 bidrag. I dag offentliggjorde Årets Kock vilka tolv kockar som möts i den första semifinalen i Linköping den 11 oktober.

– Årets tävlande representerar flera olika typer av matlagning. De är kockar som står för olika matfilosofier när det gäller dagens gastronomi. Det handlar om allt från klassiska anrättningar till mer naturnära och moderna rätter. Det har varit tufft för juryn eftersom många sökande är begåvade matlagare. Det är intressant att se att många av semifinalisterna kommer från olika typer av restauranger, säger Fredrik Eriksson, juryns ordförande.

De tävlande i Linköping är:
Richard Poland,
Restaurang Himlen, Stockholm
Markus Westh, The Flying Elk, Stockholm
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm
Robert Hedman, Görvälns Slott, Stockholm
Robin Engdahl, Riddersviks Gård, Sockholm
Kalle Eriksson, Sigtunahöjden hotell & konferens, Sigtuna
Viktor Lejon, Operakällaren AB, Stockholm
Erik Boll, Fredsgatan 12, Stockholm
Filip Fastén, Restaurang Frantzén, Stockholm
Patrik Jonsson, Hufvudsta Gård Mat och Möten
Anders Dahl, Hufvudsta Gård Mat och Möten
Leo Frodell, Brag & Frodell Mat

Den 30 september offentliggörs vilka 12 kockar som möts i den andra semifinalen i Växjö den 15 oktober.

I år avgörs deltävlingarna i Årets Kock 2014 med semifinaler i Linköping den 11 oktober och i Växjö den 15 oktober. De båda vinnarna av semifinalerna får varsin plats i finalen. Ytterligare åtta kockar går vidare på poäng från semifinalerna och gör upp om de återstående fyra finalplatserna vid Sista chansen i Kramfors den 25 oktober. Totalt är det sex kockar som tävlar om titeln Årets Kock i finalen i Stockholm Waterfront, Stockholm den 7 februari 2014.

De 130 bidragen till årets tävling bedömdes anonymt av en jury bestående av några av Sveriges mest välmeriterade kockar. Först när resultatet av juryns arbete var klart offentliggjordes namnen bakom tävlingsrätterna. Tävlingsuppgiften var att kreera en varmrätt med valfri huvudråvara, med enda villkoret att rätten måste innehålla en mjölkprodukt utöver smör.

Årets uttagningsjury bestod av: Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus, Stockholm, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg, Jonas Dahlbom, Dahlbom på torget, Åre, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Markus Aujalay, Winterviken, Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Magnus Ek, Oaxen, Stockholm, Alexandra Zazzi, Food adventures Sweden AB, Göteborg, Elisabeth Johansson, Mediamat, Stockholm, Henrik Norström, Lux Restauranger, Stockholm, Stefan Karlsson, Fond, Göteborg, Malin Söderström, Restaurang Hjerta, Stockholm, Magnus Lindström, Swedish Taste, Göteborg, Melker Andersson, Grupp F12, Stockholm, Björn Frantzén, Restaurant Frantzén, Stockholm, Sayan Isakssson, Esperanto, Stockholm, Karl Ljung, Stureplansgruppen, Stockholm, Andreas Hedlund, Stadshusrestauranger, Stockholm, Pontus Fritihiof, Pontus!, Stockholm, Cajsa Johansson, Cajsas kök, Uppsala, Paul Svensson, Paul Svensson Mat, Stockholm, Jonas Lundgren, Restaurant Jonas, Stockholm, Niklas Ekstedt, Ekstedts, Stockholm, Anders Dahlbom, Eat & Grow, Göteborg, Stefan Eriksson, Råvaran, Stockholm, Tom Sjöstedt, Lilla Ego, Stockholm.

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82

För mer information om tävlingen, se också www.aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt Kött, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.