Fem snabba fakta om finalisterna i Årets Kock 2014

31 januari 2014.

Det här visste ni inte om de sex kockar som tävlar i Årets Kock 2014 - SM i professionell matlagning.

Den 7 februari i Stockholm gör de upp om vem som ska bli Årets Kock 2014. Då tävlar Markus Westh, Martin Brag, Johan Backéus, Filip Fastén, Sebastian Thureson och Jesper Bogren i Årets Kock - SM i professionell matlagning. Det har varit en lång resa som inneburit mycket arbete och det här visste ni inte om finalisterna:

-         48 gånger har finalisterna sammanlagt övat på sin tävlingsrätt.

-         Genomsnittsåldern när finalisterna började laga mat är 9 år.

-         En vanlig dag tar sammanlagt finalisterna ca 81 200 steg i köken.

-         Tillsammans har finalisterna under sin yrkestid hackat 28 365 lökar.

-         Restaurangerna som finalisterna arbetar på har tillsammans 5 stjärnor.

-         Antalet restauranger som finalisterna har arbetat på är sammanlagt 49 stycken.

Markus Westh, The Flying Elk, Stockholm. Uppväxt i Bollnäs, Hälsingland. Var i semifinal Uppsala 2013.

Martin Brag
, Brag & Frodell Mat, Stockholm. Uppväxt i Falkenberg, Halland. Var i final i Årets Kock 2013.

Johan Backéus. Frilans, Stockholm. Uppväxt i Sundsvall, Västernorrland. Var i final Årets Kock 2013.

Filip Fastén
, Restaurant Frantzén, Stockholm. Uppväxt i Ljusdal, Hälsingland. Tävlade i finalen av Årets Kock 2012.

Sebastian Thureson
, Fredsgatan 12, Stockholm. Uppväxt i Stockholm. Första gången han tävlar i Årets Kock.

Jesper Bogren, Norda bar och grill, Göteborg. Uppväxt i Ängelholm, Skåne. Var i final i Årets Kock 2013.

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82 eller Anna von Corswant, presschef Årets Kock, mail: anna.von.corswant@aretskock.se eller tel: 08-787 50 37

För mer information om tävlingen, se också www.aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.