Här är finalisterna i Årets Kock 2014

25 oktober 2013.

I Kramfors idag blev det klart vilka fyra kockar som går vidare från Sista chansen till finalen i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning. Vinnarna är Johan Backeus, Filip Fastén, Sebastian Thureson och Jesper Bogren. Sedan tidigare är Markus Westh och Martin Brag klara för final.

Konkurrensen var stenhård när de åtta kockar som fått högst poäng av juryn i semifinalerna, vinnarna borträknat, tävlade i Kramfors idag. Fyra finalplatser av total sex stod på spel. Markus Westh som arbetar på restaurangen The Flying Elk i Stockholm och Martin Brag från Brag & Frodell Mat i Stockholm är direktkvalificerade för final eftersom de vann var sin semifinal tidigare i höst.

De sex kockar som möts i finalen av Årets Kock 2014 den 7 februari i Stockholm är:

Markus Westh, The Flying Elk i Stockholm
Martin Brag
, Brag & Frodell Mat i Stockholm.
Johan Backeus, Restaurang lux AB, Stockholm
Filip Fastén, Restaurant Frantzén, Stockholm
Sebastian Thureson, Fredsgatan 12, Stockholm
Jesper Bogren, Norda bar och grill, Göteborg

Årets Kock är SM i professionell matlagning och Sveriges mest prestigefulla matlagningstävling. Tävlingen avgörs i två semifinaler, en Sista chansen och en final. I år avgjordes semifinalerna i Linköping och Växjö samt Sista chansen i Kramfors. Den 7 februari 2014 är det final i Stockholm.

Juryn

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar: Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus i Stockholm, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg, Jonas Dahlbom, Dahlbom på torget, Åre, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Markus Aujalay, Winterviken Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Magnus Ek, Oaxen, Stockholm.
I juryn i Kramfors ingår även Sofia Olsson, lantbrukare i Sidensjö utanför Örnsköldsvik och Monica Sander, försäljningschef Arla.

Bilder
Bilder på kockarna och deras tävlingsrätter finns under Pressbilder på www.aretskock.se/press.
Ange fotografens namn och Årets Kock som källa vid publicering.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt Kött, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.