Har du vad som krävs för att bli Årets Kock 2016?

25 juni 2015.

Nu är anmälan öppen inför Årets Kock 2016 - SM i professionell matlagning. I år har tävlingen fått ett tillskott i form av en uttagning. Fyrtio kockar får chansen att laga upp sina inskickade tävlingsrecept och på så sätt ta sig vidare till semifinal. Den 30 september är sista anmälningsdag.

Så här motiverar tävlingsutvecklingsgruppen i vilken Markus Aujalay, Årets Kock 2004, och Jonas Dahlbom, Årets Kock 1996, ingår, förändringen:

"Årets Kock handlar om att lyfta duktiga kockar som sätter smakerna och behärskar tekniken. Vi vill se mer av kockarna än det som finns på ett papper och därför har vi infört en uttagning där fler får visa vad de går för."

Samtliga inskickade bidrag till Årets Kock 2016 bedöms anonymt av en jury där 40 recept går vidare baserat på poäng. Kockarna vars recept kvalificerat sig, får chansen att laga upp sin rätt inför en jury som därefter utser 18 semifinalister. Årets Kock 2016 avgörs i två semifinaler i Helsingborg och Karlstad. Åtta finalister gör sedan upp om titeln Årets Kock 2016 i Stockholm.

Alla kockar verksamma i Sverige eller som är svenska medborgare och jobbar utomlands är välkomna att tävla i Sveriges mest prestigefyllda kocktävling.

Läs mer om tävlingsreglerna på www.aretskock.se

Sista anmälningsdag: Den 30 september. Anmälan stänger klockan 23.00.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.