Internationell stjärnkock i juryn för Årets Kock 2015

15 januari 2015.

Emma Bengtsson, kökschef på stjärnkrogen Aquavit i New York, är en av jurymedlemmarna i Årets Kock 2015. Emma Bengtsson har gjort kometkarriär inom branschen och hennes restaurang har redan kammat hem två stjärnor i Guide Michelin. Tillsammans med en lång rad av Sveriges mest meriterade och prisade kockar kommer hon att sitta i juryn när vinnaren av Årets Kock 2015 utses i Göteborg den 5 februari.

Emma Bengtsson utsågs till kökschef på den skandinaviska restaurangen Aquavit i New York för knappt ett år sedan men har redan belönats med två stjärnor i Guide Michelin för sin kvällsmeny på Aquavit. Därmed är hon den första svenska kvinnliga kock och den andra kvinnliga kocken i hela USA som driver en krog med två Michelinstjärnor. Innan hon kom till New York arbetade hon på Operakällaren och Edsbacka krog i Sverige. Den 5 februari är hon en av jurymedlemmarna när tävlingen Årets Kock – SM i professionell matlagning – avgörs i Göteborg.

Finalisterna i Årets Kock 2015 har en synnerligen rutinerad och meriterad jury att beveka. I juryn sitter, förutom Emma Bengtsson, även bland andra Mathias Dahlgren och Björn Frantzén, som båda har tre respektive två stjärnor i Guide Michelin. I juryn finns också Tommy Myllymäki som tävlar för Sverige i Bocuse d'Or i år. När Tommy Myllymäki tävlade i Bocuse d'Or 2011 tog han silver. För tredje året i rad medverkar även H.K.H. Prins Carl Philip i juryn.

Juryn bedömer de båda tävlingsuppgifterna utifrån smak och presentation. Det finns även en metodjury som tittar på de tävlandes mise en place, hygien och handlag i tävlingsköken. Ytterligare en viktig aspekt är tiden, vid fördröjning sker poängavdrag.

Här är hela juryn i Årets Kock 2015

Facebook: www.facebook.com/aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE
Hashtags Twitter och Instagram: #åretskock

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.