Intresset stort för att tävla i Årets Kock 2014

12 september 2013.

Snart drar deltävlingarna i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning igång. Och intresset för att tävla är stort. Årets Kock 2014 har fått in 130 tävlingsanmälningar. 15 tävlingsbidrag kommer från kvinnor. Alla inskickade bidrag bedöms anonymt av en jury.

I år avgörs deltävlingarna med semifinaler i Linköping den 11 oktober och i Växjö den 15 oktober, samt Sista chansen i Kramfors den 25 oktober. Totalt är det sex kockar som slutligen gör upp om titeln Årets Kock 2014 den 7 februari i Stockholm.

– Det är roligt att så många vill vara med och tävla om att bli svensk mästare i professionell matlagning. Vår ambition är att de tävlande ska utvecklas inom yrket samtidigt som de knyter nya kontakter inom branschen, säger Hanna Halpern, general Årets Kock.

– Samtidigt hade vi gärna sett fler kvinnor bland de sökande. Årets Kock arbetar ständigt med att försöka få fler kvinnor att tävla och ta plats i kocktoppen. Det handlar bland annat om att medvetandegörande de namnkunniga stjärnkockarna som också är chefer, så att de stöttar och utbildar kvinnliga kockar. Vi vill även lyfta fram och synliggöra de kvinnliga förebilder som finns i yrket. Årets Kock har till exempel instiftat ett pris i Karin Franssons namn, fortsätter Hanna Halpern.

Vinnaren av Årets Kock 2014 blir svensk mästare i professionell matlagning, erövrar titeln Årets Kock 2014, får ta emot Gastronomiska Akademiens Mejerimedalj samt en inspirerande studieresa till ett gastronomiskt intressant land.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt Kött, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.