Lammstek – en favorit på påskbordet för Filip Fastén, Årets Kock 2014

10 april 2014.

Påsken är en stor mathelg då många väljer att äta lamm. Så även Filip Fastén, Årets Kock 2014. Här är Filip Fasténs tips på hur man kan tillaga en god lammstek.

– Lamm är verkligen något jag tycker hör påsken till och varför inte ta fram grillen redan nu. Ett bra tips är att först confitera en lammstek på ben i olja över natten. Temperaturen i ugnen bör vara 90 grader. Dagen därpå låter man oljan rinna av lammsteken på ett hushållspapper innan steken grillas, säger Filip Fastén, Årets Kock 2014.

– Till lammet kan det vara gott att servera gräddfil med smak av muskotnöt. Riv ett par kryddmått muskotnöt i gräddfilen samt droppa i en tesked pressad citronsaft. Blanda ihop och smaka av med salt, säger Filip Fastén, Årets Kock 2014.

– För mig är det viktigt att passa på att umgås med nära och kära under högtider, som till exempel påsken. Då kan det vara skönt att fokusera på färre rätter i köket och undvika ett buffébord med en massa överflödiga saker, säger Filip Fastén, Årets Kock 2014.

Kort om svensk lammproduktion

Efterfrågan på svenskt lammkött är stor men d
en svenska produktionen av lamm räcker inte till för att motsvara efterfrågan. En stor del, ca 70 procent, av det lammkött vi äter i Sverige importeras. Vill du ha svenskt lamm bör du köpa på hösten och frysa in. De flesta lammen i Sverige finns på Gotland men också i Skåne och Västra Götaland.

Svensk lammproduktion är till övervägande del betesbaserad. Det är en hållbar produktion som gynnar den biologiska mångfalden genom att får och lamm håller hagmarker öppna. Eftersom många får och lamm dessutom betar på mark där det inte går att odla livsmedel blir fårnäringen resurseffektiv och klimatsmart.

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82 eller Anna von Corswant, presschef Årets Kock: mail: anna.von.corswant@aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.