Marie Skogström får Karin Franssons mentorpris 2015

5 februari 2015.

Marie Skogström från Malmö tilldelas Karin Franssons mentorpris 2015 i samband med finalen av Årets Kock 2015. Priset syftar till att belöna mentorer som lyft och utvecklat kvinnliga kockar.

Dessertchefen och kocken Marie Skogström har en bredd som få och hon jobbar inom både det kalla och varma köket. Hon blev känd för svenska folket 2013 då hon vann Dessertmästarna i TV. Marie Skogström är uppvuxen på en gård utanför Växjö och hon har alltid gillat den direkta närheten till råvaror. Marie Skogström har bland annat jobbat på stjärnkrog i London och på det tidiga PM & Vänner i Växjö samt i Malmö på Restaurang Petri Pumpa. Hennes intresse för choklad ledde henne till NK i Stockholm där hon arbetade med chokladtillverkning. Marie Skogström startade och drev under sex år Skogströms kök & Butik i Malmö. En saluhall med öppet kök, restaurang med 36 sittplatser och eget surdegsbageri. Samtidigt startade hon och hennes syster caféet Systrarna Skogströms lantcafé i Öhr i Småland.

Idag håller Marie Skogström utbildningar och gästspel runt om i Sverige samtidigt som hon tillsammans med sin man driver bland annat Mat & Vin Slottsparken i Malmö - ett gastronomiskt mat & vinhus.

Juryns motivering

Marie Skogström har ett brett spektrum i sin matlagning. Hon hanterar både det varma och kalla köket på ett elegant och föredömligt sätt samtidigt som hon är konditor. Utöver detta är hon en kreativ företagsledare och entreprenör.

Vinnaren utses genom nomineringar från branschen och en jury.

I juryn för Karin Franssons mentorpris 2015:

Karin Fransson, juryns ordförande, Hotell Borgholm
Hanna Halpern, VD Årets Kock
Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus
Gustav Trägårdh, Årets Kock 2010, Sjömagasinet
Stefan Eriksson, Årets Kock 2005, Råvaran

Karin Franssons mentorpris syftar till att belöna mentorer som lyft och utvecklat kvinnliga kockar. Vid Årets Kock 2012 blev Karin Fransson, Hotell Borgholm, första mottagaren av priset som nu bär hennes namn.

Vinnaren tilldelas ett diplom och en vas från Orrefors.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.