Markus Westh går till final i Årets Kock 2014

11 oktober 2013.

Markus Westh från Stockholm vann semifinalen i Linköping och går till final i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning. Därmed är Markus Westh en av sex kockar gör upp om titeln Årets Kock 2014 i Stockholm den 7 februari.

I och med segern har Markus Westh lyckats ta en av de åtråvärda platserna i finalen i Årets Kock 2014. Finalen äger rum i Stockholm den 7 februari. Idag arbetar Markus Westh på The Flying Elk i Stockholm. Han var i semifinal i Årets Kock 2013 i Uppsala. Vid dagens semifinal tävlade han med rätten: Bakad rotselleri från Halland.

Juryns motivering lyder:
Bra helhet, smaker som skapar en nutida klassisk kombination.

Bilder
www.aretskock.se/press/pressbilder finns bilder på semifinalisterna och deras rätter.
Ange fotografens namn och Årets Kock som källa vid publicering.

Samtliga tolv semifinalister som tävlade i Linköping:

Richard Poland,
Hufvudsta Gård Mat och Möten
Leo Frodell,
Brag & Frodell Mat

Den andra semifinalen avgörs i Växjö den 15 oktober. De båda semifinalvinnarna får varsin plats i finalen. Ytterligare åtta kockar går vidare på poäng från semifinalerna och gör upp om de återstående fyra finalplatserna vid Sista chansen i Kramfors den 25 oktober. Finalen av Årets Kock 2014 avgörs den 7 februari i Stockholm Waterfront, Stockholm.

Årets semifinaljury består av:
Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus, Stockholm, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg, Jonas Dahlbom, Dahlbom på torget, Åre, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Markus Aujalay, Winterviken Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Magnus Ek, Oaxen, Stockholm.
I juryn i Linköping ingick även LRFs representant Jakob Andersson, köttbonde från Motala och Monica Sander, försäljningschef Arla.

Gilla Årets Kock på www.facebook.com/aretskock

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82

För mer information om tävlingen, se också www.aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt Kött, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.