Nu är det dags för Årets Kock 2015 i Halmstad

7 oktober 2014.

Den 14 oktober i Halmstad gör tolv kockar upp om vilka två som får gå direkt vidare till final i Årets Kock 2015 i Göteborg.

Intresset för att tävla i SM i professionell matlagning är fortsatt stort. I år fick Årets Kock in 122 ansökningar. Nu återstår 24 semifinalister som möts i två semifinaler med tolv kockar i varje tävling. Tävlingen i Halmstad pågår mellan klockan 09.00 och 17.00. Vinnarna utses klockan 16.45 i närvaro av landshövding Lena Sommestad.

Välkommen att bevaka arrangemanget. Vi behöver din anmälan senast den 10 oktober. Anmäl dig på: www.anmalanaretskock2015.se

De tävlande i Halmstad är:
Saori Ichihara, Shibumi, Stockholm

Daniel Pembert, Mässrestauranger i Malmö AB, Malmö
Emma Erlandsson, Oaxen Krog & Slip, Stockholm
Daniel Müllern, Ystad Saltsjöbad, Ystad
Christofer Johansson, Krakas Krog, Gotland
Dennis Säwström, l’Ecurie, Falkenberg
David Lundqvist, Operakällaren, Stockholm
Thomas Sjögren, Swedish Taste, Göteborg
Edin Dzemat, Linnea Art Restaurant, Göteborg
Anders Isaksson, Lilla Ego, Stockholm
Lukas Lindbom, EAT - European Asian Taste, Stockholm
Jimmy Johannesson, Sigtunahöjden Hotell & konferens, Sigtuna

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga deltävlingar i Årets Kock 2015. Under semifinalen i Halmstad finns möjlighet att träffa ett 30-tal lokala råvaruproducenter och smaka på deras produkter. Det blir även föreläsningar - författaren Martin Ragnar delar med sig av nya tankar kring hur svenska råvaror från olika landsdelar kan göra måltidsupplevelsen unik.

Läs mer på www.lrf.se/aretskock/

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar:
Fredrik Eriksson (juryns ordförande), Långbro Värdshus, Årets Kock 1987
Karin Fransson, Hotell Borgholm
Håkan Thörnström, Thörnströms Kök
Jonas Dahlbom, Dahlbom på Torget, Årets Kock 1996
Stefano Catenacci, Hovtraktör, Operakällaren
Sayan Isaksson, Esperanto och Shibumi
Malin Söderström, Restaurangen Moderna Museet
Magnus Ek, Oaxen Krog & Slip

Gästjury:

Carl Jonson, vice ordförande, LRF Halland
Monica Sander, strategisk försäljningschef, Arla

Tävlingsuppgiften var att kreera en varmrätt med sej som huvudråvara samt att rätten måste innehålla en Arlaprodukt.

I år avgörs deltävlingarna med semifinaler i Halmstad den 14 oktober och i Borlänge den 24 oktober, samt Sista chansen i Umeå den 11 november. Nytt i år är att två semifinalister i både Halmstad och Borlänge kan ta sig direkt till finalen i Göteborg. Ytterligare fyra tävlande i Umeå går vidare på poäng. Därmed gör åtta kockar upp om titeln Årets Kock 2015 den 5 februari i Göteborg.

Varmt välkommen till semifinalen av Årets Kock 2015!

Plats: Hotel Tylösand, Halmstad

Dag: Tisdag den 14 oktober 2014

Tid: 09.00 – 17.00

Anmäl dig här: http://www.anmalanaretskock2015.se/ senast den 10 oktober.

Årets Kock sänds live på nätet
Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se direktsänds tävlingen med start kl 09.00.

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, VD Årets Kock: 070-555 82 82

Årets Kock i sociala medier:

Årets Kock på twitter och instagram #aretskock
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.