Nu drar semifinalerna i Årets Kock 2014 igång – först ut är Linköping

3 oktober 2013.

Den 11 oktober i Linköping avgörs den första semifinalen i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning. Välkommen att se tolv av Sveriges bästa kockar göra upp om en åtråvärd plats i den stora finalen.

I år har Årets Kock 2014 fått in 130 tävlingsansökningar. Nu återstår 24 semifinalister som möts i två semifinaler med tolv kockar i varje. Den första semifinalen avgörs fredagen den 11 oktober i Linköping. Tävlingen pågår mellan kl 09.00 och 17.00 i Linköping Konsert & Kongress. Vinnaren koras ca 16.45 av Elisabeth Nilsson, landshövding i Östergötland. Sista anmälningsdatum är den 8 oktober. Välkomna!

De tävlande i Linköping är:

Richard Poland,
Restaurang Himlen, Stockholm

Markus Westh, The Flying Elk, Stockholm
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm
Robert Hedman, Görvälns Slott, Stockholm
Robin Engdahl, Riddersviks Gård, Sockholm
Kalle Eriksson, Sigtunahöjden hotell & konferens, Sigtuna
Viktor Lejon, Operakällaren AB, Stockholm
Erik Boll, Fredsgatan 12, Stockholm
Filip Fastén, Restaurang Frantzén, Stockholm
Patrik Jonsson, Hufvudsta Gård Mat och Möten
Anders Dahl, Hufvudsta Gård Mat och Möten
Leo Frodell, Brag & Frodell Mat

Under tävlingsdagen arrangerar Årets Kock seminariet ”Från bondens jord till kockens bord”.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga deltävlingar i Årets Kock 2014 och under semifinalen finns bland annat möjlighet att träffa lokala råvaruproducenter och smaka på deras produkter. Möt också Daniel Räms, Årets Kock 2013, i LRFs monter. Läs mer på www.lrf.se/aretskock/

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar: Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus, Stockholm, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg, Jonas Dahlbom, Dahlbom på torget, Åre, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Markus Aujalay, Winterviken Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Magnus Ek, Oaxen, Stockholm.

I juryn i Linköping ingår även LRFs representant Jakob Andersson, köttbonde från Motala och Monica Sander, försäljningschef Arla.

Varmt välkommen till semifinalen av Årets Kock 2014!

Plats: Konsert & Kongress, Konsistoriegatan 7, Linköping

När: Den 11 oktober 2013

Tid: 09.00 – 17.00

Anmälan skickas till: anna.von.corswant@aretskock.se

Årets Kock sänds live på nätet
Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se streamas tävlingen med start kl 09.00.

Den andra semifinalen äger rum i Växjö den 15 oktober, samt Sista chansen i Kramfors den 25 oktober. De båda segrarna i semifinalerna i Linköping och Växjö får varsin plats i finalen. Ytterligare åtta kockar går vidare på poäng till Sista chansen i Kramfors den 25 oktober där de tävlar om de återstående fyra finalplatserna. Totalt är det sex kockar som gör upp om titeln Årets Kock 2014 i Stockholm den 7 februari 2014.

Årets Kock i sociala medier:
Årets Kock på twitter och instagram #aretskock
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt Kött, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.