Röda mattan rullas ut för Sveriges kockelit

27 januari 2014.

I stort sett hela den svenska kockeliten samlas när sex finalister gör upp om vinsten i branschens mest prestigefyllda tävling, Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning. Välkomna att fotografera på röda mattan i Berns Asiatiska den 7 februari.

Bland gästerna till kvällens bankett finns H.K.H. Prins Carl Philip och tidigare vinnare av Årets Kock som till exempel Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987 och Markus Aujalay Årets Kock 2004. På röda mattan syns även kända Tv-kockar som till exempel Leif Mannerström, Anders Dahlbom, Karin Fransson, Tom Sjöstedt, Niklas Ekstedt, Håkan Thörnström och Stefano Catenacci, Kunglig Hovtraktör samt representanter från näringslivet, bland andra familjen Spendrup. I år gästas finalen även av Afrikas bästa kock, Margot Janse. Hennes restaurang Le Quartier Français, har bland annat blivit utnämnd till den bästa restaurangen i Afrika och Mellanöstern av Restaurang Magazine 7 år i följd. Till finalen kommer även David Kinch, kökschef och ägare till Restaurang Manresa i Kalifornien, som innehar två stjärnor i Guide Michelin

Plats:
Berns, Stockholm.

Tid:
Den 7 februari klockan 18.00 – 20.00 kan gästerna fotograferas på röda mattan i entrén till Berns Asiatiska.

För mer information, kontakta:
Anna von Corswant, presschef Årets Kock, mail: anna.von.corswant@aretskock.se eller tel: 08-787 50 37.

Finalen i Årets Kock 2013 streamas live på: www.aretskock.se

Twitter: @aretsKock

Hashtags Twitter och Instagram:
#åretskock

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.