Semifinal i Årets Kock 2014 – I Växjö utses vem som tar den andra finalplatsen

På tisdag den 15 oktober avgörs i Växjö den andra semifinalen av Årets Kock 2014 –SM i professionell matlagning. Välkommen att bevaka när 12 av Sveriges bästa kockar gör upp om en åtråvärd plats i finalen av Årets Kock 2014.

I år har Årets Kock 2014 fått in 130 tävlingsansökningar. Av dem valdes 24 semifinalister ut. 12 av dem tävlade i Linköping. Nu är det dags för den andra semifinalen i Växjö, tisdagen den 15 oktober. Tävlingen pågår mellan klockan 09.00 och 17.00 i Växjö Konserthus. Vinnaren koras ca 16.45 av landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Välkomna!

De tävlande i Växjö är:

Rikard Wicklund,
Riddersviks Gård, Stockholm
Fredrik Lagberg, Stora Brännbo Konferens och Hotell, Sigtuna
Jesper Bogren, Norda bar och grill, Göteborg
Tomas Gustafsson, Rabbor och Stekt fläsk, Malmö
Ulf Eriksson, Stora Brännbo Konferens och Hotell, Sigtuna
Robin Hytter, Görvälns Slott, Stockholm
Anders Karlsson, Pernod Ricard (the Absolute Company), Stockholm
Martin Hansen, Grand Hotel i Lund, Lund
Anders Isaksson, Restaurang Lilla Ego, Stockholm
Martin Brag, Brag & Frodell Mat, Stockholm
Sebastian Thureson, Fredsgatan 12, Stockholm
Johan Backeus, Restaurang Lux AB, Stockholm

Under tävlingsdagen arrangerar Årets Kock seminariet ”Från bondens jord till kockens bord”.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga deltävlingar i Årets Kock 2014 och under semifinalen finns bland annat möjlighet att träffa lokala råvaruproducenter och smaka på deras produkter. Möt också Klas Lindberg, Årets Kock 2012, i LRFs monter. Läs mer på www.lrf.se/aretskock/

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar: Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus i Stockholm, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg, Jonas Dahlbom, Dahlbom på torget, Åre, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Markus Aujalay, Winterviken Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Magnus Ek, Oaxen, Stockholm.
I juryn i Växjö ingår även LRFs representant från LRF Sydost Eva Petersson, som är lantbrukare och driver Ninnis Kroppkaksbod och Monica Sander, försäljningschef Arla.

Varmt välkommen till andra semifinalen av Årets Kock 2014!

Plats: Växjö Konserthus, Västra Esplanaden 10, Växjö

När: Den 15 oktober 2013

Tid: 09.00 – 17.00

Anmäl dig här: http://www.aretskock2014.se/

Årets Kock sänds live på nätet
Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se streamas tävlingen med start kl 09.00.

Årets Kock i sociala medier:
Årets Kock på twitter och instagram #aretskock
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

De båda segrarna i semifinalerna i Linköping och Växjö får varsin plats i finalen. Ytterligare åtta kockar går vidare på poäng till Sista chansen i Kramfors den 25 oktober där de tävlar om de återstående fyra finalplatserna. Totalt är det sex kockar som gör upp om titeln Årets Kock 2014 i Stockholm den 7 februari 2014.

Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
Anna von Corswant, presschef Årets Kock: 08-787 50 37
www.aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Svenskt Kött, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.