Svensk anka – den hemliga huvudråvaran i Årets Kock 2014

21 januari 2014.

Nu har finalisterna i Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning fått veta huvudråvaran till tävlingsuppgift 1. Den 7 februari ska de tävlande tillaga svensk anka.

I december offentliggjordes att skrei och 14 färska pilgrimsmusslor i skal är huvudråvara i den ena tävlingsuppgiften i finalen av Årets Kock 2014. Igår fick finalisterna veta att huvudråvaran i den andra tävlingsrätten är svensk anka. Tävlingsuppgiften är en fri tolkning av en klassisk rätt, helstekt anka med apelsinsås. Rätten ska presenteras med tre tillbehör av potatis, spetskål och gul lök. Ankan ska helstekas och därefter trancheras inför juryn. Totalt får finalisterna fem och en halv timme på sig att laga rätterna. Den första rätten ska presenteras för juryn efter tre och en halv timme.

Den svenska ankan levereras av Viking Fågel, som är ett familjeföretag i Skåne. Gården föder upp fåglar enligt gammal, svensk tradition. Djuren är frigående både inom- och utomhus och får foder som har producerats på den egna gården. Fodret är baserat på spannmål, gräs, raps och majs och är helt fritt från antibiotika och cytostatika. Typen av anka som Viking Fågel föder upp är pekinganka. Det är en tålig ras med vit fjäderdräkt som har fötts upp i Sverige sedan 1940-talet. Eftersom svensk anka från Viking Fågel har en dubbelt så hög slaktålder jämfört med i andra länder blir köttet både fastare och mognare.

Finalisterna Årets Kock 2014 i startordning

Filip Fastén, Restaurant Frantzén, Stockholm
Kl 8.45 – 14.15
Första rätten till jury kl 12.15, andra rätten till juryn kl.14.15

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82 eller Anna von Corswant, presschef Årets Kock, mail: anna.von.corswant@aretskock.se eller tel: 08-787 50 37

För mer information om svensk anka: www.vikingfagel.se

Följ också
Årets Kock på twitter #aretskock och instagram.

För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.