Svenskt gårdslamm huvudråvara i Årets Kock 2015

5 december 2014.

Svenskt gårdslamm blir en av utmaningarna för de åtta finalisterna i Årets Kock 2015 i Göteborg den 5 februari.

Svenskt gårdslamm, en framdel med ben och en stek med ben från Lammgruppen i Södermanland är huvudråvaran i en av de två tävlingsuppgifterna på finaldagen. Finalisterna kan välja att använda sig av en eller båda styckdetaljerna. Huvudråvarans vikt ska uppgå till 100-120 gram på tallrikarna som serveras. Receptet ska även innehålla minst en produkt från Arlas sortiment.

På finaldagen har de tävlande totalt fem timmar på sig att färdigställa två tävlingsuppgifter varav svenskt gårdslamm är huvudråvaran i tävlingsrätt nummer två. Huvudråvaran i den första tävlingsrätten får finalisterna ta del av längre fram.

I Lammgruppen ingår sex gårdar vid Mälaren. Lammen är en korsning av tre raser. Tackan är en korsning av Svensk finull och Dorsett medan baggen är en renrasig Texel. Detta ger friska lamm som växer bra. Läs mer om Lammgruppen här: www.lammgruppen.se

Finalen avgörs den 5 februari i Gothia Towers i Göteborg och de tävlande är:
Daniel Müllern, Ystad Saltsjöbad, Ystad
David Lundqvist, Operakällaren, Stockholm
Anders Karlsson, The Absolut Company, Stockholm
Markus Westh, Lilla Ego, Stockholm
Saori Ichihara, Shibumi, Stockholm
Emma Erlandsson, Oaxen Krog & Slip, Stockholm
Thomas Sjögren, Swedish Taste, Göteborg
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm

Pressbilder finns på www.aretskock.se/press

Följ också
Årets Kock på twitter och instagram.

För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.