Tobias Cucarano hyllas på Årets Kock 2014

7 februari 2014.

För första gången uppmärksammar Föreningen Årets Kock finalisternas assistenter. Idag hyllades Tobias Cucarano i samband med finalen av Årets Kock 2014 på Stockholm Waterfront. Priset är en veckas praktik på restaurang Mathias Dahlgren i Stockholm.

Genom utmärkelsen vill Föreningen Årets Kock visa på vilken betydelse arbetet bakom finalisten har.
Så här lyder juryns motivering:

Tobias Cucarano hyllas för ett föredömligt arbete i tävlingsköket vid finalen av Årets Kock 2014 med en veckas praktik hos restaurant Mathias Dahlgren, Stockholm.

– De som är assistenter idag hoppas vi kommer att tävla i Årets Kock om några år. Genom att instifta det här priset vill vi inspirera fler ungdomar till att fortsätta sitt fina arbete i köken och visa dem att vi ser deras insats, säger Markus Aujalay, Årets Kock 2004.

Utmärkelsen delas ut av Föreningen Årets Kock. I Föreningen Årets Kock samlas vinnarna av tävlingen Årets Kock.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Jordbruksverket och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.