Ulrika Brydling tilldelas Karin Franssons mentorpris 2019

Ulrika Brydling har tilldelats Karin Franssons mentorpris 2019. Priset syftar till att belöna mentorer och förebilder som lyft och utvecklat kvinnliga kockar och delas ut av Restaurangakademien i samband med finalen av Året Kock.

Ulrika Brydling är kock i grunden och driver företaget Brydlings tillsammans med sin syster och man. Trion står bakom flera restaurangsatsningar, till exempel Bro Park Krog i Upplands Bro, Brydlings på Åhléns och restaurang Marmite i Åre.

Ulrika har ett stort miljöengagemang och brinner för ett hållbart matbruk. Hon var med och startade föreningen Ekokockar som håller i kock- och bagartävlingar för att sprida kunskap om ekologisk matlagning. Här ingår Årets Ekokock och Unga Ekokockar. Utöver sina egna meriter i tävlingsköken har hon haft en betydande roll i flertalet kocktävlingar för unga. Till exempel som tränare för Juniorkocklandslaget och tävlingsledare för Swedish Young Chef Award. Ulrika föreläser även på Sveriges gymnasieskolor.

Juryns motivering:
Ulrika Brydling har genom sin gedigna kunskap och sitt positiva sätt fått många unga kvinnliga kockar att utvecklas och våga ta för sig. Hon är en mentor och förebild som var tidig att arbeta med hållbarhet, samt har genom åren skapat ett naturligt nätverk för unga kvinnliga kockar.

Vinnaren utses genom nomineringar från branschen och en jury.

I juryn för Karin Franssons mentorpris 2019:

Hanna Halpern, juryns ordförande, VD Restaurangakademien
Karin Fransson, Karin Franssons mentorpris 2012, Mentorprisets beskyddare
Katarina Westlund, Karin Franssons mentorpris 2013, Dackeskolan Mjölby
Frida Ronge, Karin Franssons mentorpris 2014, TAK
Marie Skogström, Karin Franssons mentorpris 2015, Mat & Vin Slottsparken
Lina Ahlin, Karin Franssons mentorpris 2016, Wanås Restaurant Hotel
Stefan Ekengren, Karin Franssons mentorpris 2018, Restaurang Hantverket
Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum
Magnus Nilsson, Fäviken Magasinet och Krus

Karin Franssons mentorpris instiftades 2012 av Årets Kock med syfte att belöna mentorer och förebilder som lyft och utvecklat kvinnliga kockar. Första mottagaren var Karin Fransson och priset bär nu hennes namn. Sedan 2018 ansvarar Restaurangakademien för priset. Pristagarna är en betydelsefull grupp som företräder jämställdhet och ett gott ledarskap. Dessa frågor är viktiga för restaurangbranschens framtid och utgör grundstenar i många av Restaurangakademiens utbildningar. Mottagarna av Karin Franssons mentorpris kommer att vara ett bollplank för befintliga och framtida utbildningar på Restaurangakademien.

Tidigare mottagare:

2018 – Stefan Ekengren, Restaurang Hantverket