Välkommen till Årets Kock 2015 i Borlänge

17 oktober 2014.

På fredag den 24 oktober i Borlänge avgörs den andra semifinalen i Årets Kock 2015 – SM i professionell matlagning. Då gör tolv kockar upp om vilka två som får gå direkt vidare till final i Årets Kock 2015 i Göteborg.

Årets Kock 2015 har fått in 122 tävlingsansökningar. Av dessa utsåg en jury 24 semifinalister.I den första semifinalen i Halmstad gick Daniel Müllern och David Lundqvist vidare till final. Nu möts de övriga tolv semifinalisterna i Borlänge. Semifinalen i Borlänge pågår mellan klockan 09.00 och 17.00 på Quality Hotel Galaxen. Vinnarna utses i närvaro av landshövding Maria Norrfalk.

Välkommen att bevaka arrangemanget. Vi behöver din anmälan senast 21 oktober. Anmäl dig på: www.anmalanaretskock2015.se

De tävlande i Borlänge är:
Niklas Edgren, Fazer Restauranger, Stockholm
Markus Westh,
Lilla Ego, Stockholm
Gordon Grimlund, Den Gyldene Freden, Stockholm
Jessie Sommarström, Bistro Rigoletto, Stockholm
Tommy Eriksson, Högberga Gård, Lidingö
Jimmi Eriksson, Lilla Ego, Stockholm
Robert Hedman, Lux Dag för Dag, Stockholm
Anders Karlsson, The Absolut Company, Stockholm
Andreas Simonsson, Lux Dag för Dag, Stockholm
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm
Kim Kvarnefält, Matlabbet Urban Deli AB, Stockholm
Karl Eriksson, Sigtunahöjden Hotell och Konferens, Sigtuna

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga deltävlingar i Årets Kock 2015. Under semifinalen i Borlänge finns möjlighet att smaka på lokala råvaror och delta i olika seminarier. Till exempel det om köttkvalitet och nya styckningsdetaljer där experter på ämnet medverkar eller det om vår lokala mat- och dryckeskultur förr och nu. I övrigt kommer sponsorer, bönder, matproducenter och grossister att vara på plats under dagen och visa produkter och nyheter.
Läs mer på www.lrf.se/aretskock/

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar:
Fredrik Eriksson (juryns ordförande), Långbro Värdshus, Årets Kock 1987
Karin Fransson, Hotell Borgholm
Håkan Thörnström, Thörnströms kök
Jonas Dahlbom, Dahlbom på Torget, Årets Kock 1996
Stefano Catenacci, Hovtraktör, Operakällaren
Sayan Isaksson, Esperanto och Shibumi
Malin Söderström, Restaurangen Moderna Museet
Magnus Ek, Oaxen Krog & Slip

Gästjury:
Yvonne Björ, matföretagare, förtroendevald LRF Dalarna
Monica Sander, strategisk försäljningschef, Arla

Tävlingsuppgiften var att kreera en varmrätt med sej som huvudråvara samt att rätten måste innehålla en Arlaprodukt.

I år avgörs deltävlingarna med semifinaler i Halmstad den 14 oktober och i Borlänge den 24 oktober, samt Sista chansen i Umeå den 11 november. Nytt i år är att två semifinalister i både Halmstad och Borlänge kan ta sig direkt till finalen i Göteborg. Ytterligare fyra tävlande i Umeå går vidare på poäng. Därmed gör åtta kockar upp om titeln Årets Kock 2015 den 5 februari i Göteborg.

Varmt välkommen till semifinalen av Årets Kock 2015!

Plats: Quality Hotel Galaxen, Borlänge

Dag: Fredag den 24 oktober 2014

Tid: 09.00 – 17.00

Anmäl dig här: http://www.anmalanaretskock2015.se/ senast den 21 oktober.

Årets Kock sänds live på nätet
Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se direktsänds tävlingen med start kl 09.00.

Årets Kock i sociala medier:
Årets Kock på twitter och instagram #aretskock
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

För ytterligare information kontakta: Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
För mer information om tävlingen, se också www.aretskock.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.