Laga vintermat med ny kokbok från Arla

Nu lanserar Arla Vintermat från Arla Köket, den andra i en serie av fyra inspirerade kokböcker där fokus ligger på matlagning i säsong. Drygt 80 recept är uppdelade i sex kapitel beroende på var vinterinspirationen behövs som bäst; Julbaket, Glöggminglet, Julbordet, Vintermiddagen, Vintervardagen och I ryggsäcken. Kokboken ges ut i samarbete med Bonnier Fakta och finns till försäljning i bokhandeln från mitten av november 2013.

Vilka smaker och dofter kännetecknar vinterköket? De mörka men festtäta vintermånaderna brukar associeras med smaker som saffran, ingefära, eller dadlar, choklad och apelsin. Färre förknippar perioden med smaker från den svenska myllan. Men det är just kombinationen av dessa; exotiska smaker blandat med våra egna rotfrukter och kålsorter samt sparade guldkorn från höstens skafferi som utgör kärnan i en smakrik och inspirerande vintertid.

Ett vinterrecept från Arla Köket kan vara festligt som en Timjanstekt fläskfilé eller vardagsgott som en Kycklinggryta med dadlar. Det kan smaka jul som en Coleslaw med saffran eller skidutflykt som Pizzatortillas.

– Varje säsong har sina egna guldkorn, både i form av råvaror men också högtider att samlas kring. Trots att vintern är den kärvaste tiden på året kan vi göra mycket god mat av säsongens svenska råvaror, med lite hjälp av skafferiets konserver och vinterns kryddor, säger Catarina Molin Österlund, ansvarig för recept & matinspiration på Arla.

I kokboken Vintermat från Arla Köket har Arla samlat ett åttiotal recept där fokus ligger på matlagning i säsong och de bästa råvarorna vintern har att erbjuda. Med kokboken vill Arla hjälpa läsarna att äta säsongsmart genom att välja rätt mat vid rätt tillfälle. Varje recept är provlagat och provsmakat i Arlas provkök.

– Vi vet att de som lagar våra recept lyckas med maten! Ibland får vi testa en maträtt flera gånger innan den blir perfekt, men det är det värt. Alla som använder våra recept ska känna sig stolta och nöjda när maten är klar. Recepten ska också ge en stor smakupplevelse i förhållande till arbetsinsats, säger Catarina Molin Österlund.

Vintermat från Arla Köket är den andra i en serie av fyra inspirerande kokböcker: Höstmat, Vintermat, Vårmat och Sommarmat som ges ut i samarbete med Bonnier Fakta. Vintermat från Arla Köket är inbunden och finns till försäljning hos bokhandlare över hela Sverige, i dagligvaruhandeln samt på e-handelssajter som adlibris.se och bokus.com från mitten av november 2013. Ordinarie cirkapris är 198 kronor.

Exempel på rätter från Vintermat från Arla Köket
Pepparkaksmuffins, Ädelostfyllda fikon, Sill med honung och apelsin samt sill med dragon, Potatisterrin med grönkål, Kanelpannacotta med lingon, Kardemummafondant, Varm choklad med marshmallows och pizzatortillas

Catarina Molin Österlund, ansvarig för recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com