Trender från tre världsdelar i Arlas Konditorrapport 2013

Bakning är hetare än någonsin, konditorier och modeskapare samarbetar och grönsaker har tagit sig in i desserterna. Det är några av de trender som pekas ut i Konditorrapporen 2013 där Arla finkammat tre olika världsdelar efter nya riktningar och skeenden inom branschen. För sjätte året i rad har Arla genomfört en djupdykning i den bransch som kanske är den allra hetaste för tillfället – konditorbranschen.

I år har Arla gjort spaningar i USA, London och Dubai samt intervjuat några av Sveriges främsta konditortalanger och andra framstående personer inom bakbranschen för att kartlägga de starkaste trenderna just nu.

Bakning är hett!
Intresset för bakning är enormt. Allt fler TV-program om bakning dyker upp och uppståndelsen kring tävlingen Årets Konditor är omfattande. Konditorerna har nu börjat få samma typ av stjärnstatus som kockarna haft den senaste tiden. De syns på reklamaffischer, släpper bakkokböcker och lär tittarna att baka avancerade bakverk i TV. Publiken har insett vilket hantverk det faktiskt innebär att vara konditor och konditorerna visar gärna upp sina kunskaper. I USA uppmuntras numera även kunder till detta hantverk genom do-it-yourself-kit som man kan köpa med sig och baka vidare hemma.

Svensk kvalitet
I Sverige är vi bra på att känna igen och värdera kvalitet, dessutom är vi villiga att betala för det. I London har svenskt blivit en ny trend och två svenska bagerier har nyligen öppnat i den brittiska huvudstaden: Fabrique och Svenska Bageriet. Fabrique har redan blivit utsett av Financial Times till ett av Londons bästa bagerier och kön till Svenska Bageriets kanelbullar, vilka lovordats i brittisk press, ringlar sig lång. Utbudet är digert med allt ifrån prinsesstårtor till kavring men mest fascinerade är britterna av de svenska marängerna med lakrits och öppna wienerbröd.
    Caféer med tydlig nationell inriktning är överlag en genomgående trend i London. Här finns japanska, saudiarabiska och kinesiska konditorier som bjuder på spektakulära bakverk och nya smakkombinationer för den nyfikne Londonbon.

Grönt och närodlat
Medvetenheten om innehåll har nu även nått bak- och fikabranschen. Kunderna kräver att få veta vad bakverken innehåller och var ingredienserna kommer ifrån. Närodlat är mycket populärt och produkterna har tydligt angivna producenter som ofta är små och som värnar om produktionens varje steg. Många caféer i både England och USA har börjat skriva ut var mjölken till kaffet kommer ifrån och i ostdisken finns kartor som visar var varje ost är producerad. Vid grönsaksdisken finns skyltar som upplyser om vilka grönsaker som är i säsong just nu. Överhuvudtaget finns en djup medvetenhet och intresse för matproduktion hos konsumenter.
     Ingenstans i Europa finns det så många vegetarianer som i England – där serverar lunchrestaurangerna grönsakssoppor och nyttiga sallader, gärna ekologiskt. En annan grön trend är att det allt oftare efterfrågas fler alternativ på mjölk och smör från växtriket och vegan-bakverken blir fler.
    Det allra senaste inom den gröna livsstilen ser vi nu i USA där man börjat använda grönsaker på efterrättstallrikarna. I USA kallar man det för ”Eat the nature” och utvecklingen att använda mer grönsaker och örter i bakning har även kommit till konditorierna.

Mode + konditori = sant
Kopplingen mellan mat och mode har sedan flera år tillbaka varit stark. Nu speglas även modeskaparna och deras påverkan på trender i världen av sötsaker. Vid fashionweek i London förra året kunde man njuta av catwalken på fler sätt än det traditionella då det till bland annat Stella McCartneys kollektion bakades kakor. I Dubai kan man också matcha sin fika med sitt favoritmärke. Armani, Gucci och flera andra modehus har brandade caféer i anslutning till sina flotta boutiquer. I London serveras Fashionista Tea på Berkleys i Kensington där varje bakverk har ett inslag av mode. Två gånger om året, i samband med Fashionweek, görs menyn om och kreationerna på catwalken görs om till ätbara bakverk. Bland annat kan man frossa i en handväska från Stella McCartney eller en aftonklänning av Jean Paul Gaultier.

Fikamiljöer världen över
Fikamiljöerna i Sverige blir allt mer hemlika. Nu vill vi ha blomkrukor och gardiner på caféerna för att trivas som bäst när vi fikar. Vi känner oss till och med så hemma att vi börjat använda caféerna som arbetsplats. Här sitter vi och skriver, planerar och har möten. Även i USA har det blivit populärt att förvandla caféet till arbetsplats.
    I London och USA följer serveringarnas interiör två trender, antingen sobert och nostalgiskt eller lite råare och grövre. De sobra caféerna utstrålar atmosfär från en tid när vi gjorde allt från grunden och varje land hade sin egen mat- och bakkultur. Trä, speglar och påkostade tak ger besökaren en känsla av renodlade, genuina smaker från förr i tiden. För den lite grövre typen av interiör gäller material såsom rå betong, grovhyvlat trä och järn. Även här förmedlas en känsla av genuinitet men av det lite mer ursprungliga och primitiva slaget.
    I Dubai är fikakulturen stark. Att träffas på café ingår i det sociala mönstret för alla åldrar. I Dubai är nästan alla caféer och konditorier belägna inomhus i stora köpcentra eller i marinorna. De inhemska kedjorna är lyxigt inredda med marmor, glas och påkostad belysning. Gästen kan välja mellan olika sorters miljöer exempelvis soffgrupp, matsalsbord med stolar eller mindre bås där man kan sitta lite mer avskilt. Liksom i Sverige erbjuds även här en ”hemma hos-känsla”.

En del saker fastnar…
Vissa trender sätter sig fortare än andra. En av dessa är cupcakes som blev omåttligt populärt för några år sedan och har sedan dess inte verkat minska i popularitet hos sötsugna konsumenter. En annan trend som kommit för att stanna är de klassiska bakverken. I Sverige ser man en ökad efterfrågan på klassiska bakverk såsom Budapestbakelser och gräddtårtor men även småkakor och en slät kopp kaffe. I ett samtal med Föreningen Årets Konditor framkom att det sannolikt är branschen själv som skapat trenden med det klassiska och att det hänger samman med den stolthet och kunskap som yrkeskåren besitter. Konditorerna har tagit tillbaka de klassiska bakverken från industrin men även kaffet verkar hitta tillbaks till sina rötter. Brygg- och droppkaffet är populärare än någonsin och det finns caféer i bl.a. Stockholm som har eget rosteri.

Framtiden

• Konditorbranschen verkar gå en gynnsam framtid tillmötes. Från januari till juli 2013 växte försäljningsvolymen inom kategorin caféer med 6,2 procent jämfört med samma period förra året. Det är den enskilt högsta utvecklingen inom de olika restaurangkategorierna i DLF:s restaurangindex.
  • Det kommer bli allt viktigare för företag som producerar sötsaker att ta sitt ansvar i sockerdebatten och för folkhälsan. Konsumenter börjar allt mer tänka på miljön men även sin egen hälsa. I USA är många bars och mellanmål direkt designade för barnen vilket gör att fokus hamnar på nyttigt innehåll.
  • Mjölken kommer att spela en allt viktigare roll inom cafékulturen. Man pratar ursprung och smaksättningar och utforskar möjligheter med mjölken precis som man gjort med kaffe och te tidigare.
  • Svenska smaker är riktigt populärt utomlands. Att exportera svenskt är ett hett tips just nu!

Vill du veta mer om innehållet i Konditorrapporten, kontakta:
Gunilla Blomqvist, Marknadschef Foodservice, Arla Foods
Tel. 08-789 58 04, 070-649 58 04
E-post: gunilla.blomqvist@arlafoods.com

Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
Tel. 08 789 52 13, 0768 798 513
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av svenska, danska och tyska mjölkbönder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.