Arlandastad Group i ny JV-affär – bygger stort bageri tillsammans med Bake My Day Holding AB

Arlandastad Group AB säljer 51 procent av bolaget Arlandastad Extra 5 AB. Köpare är Bake My Day Holding AB. Köpeskillingen är baserad på ett underliggande fastighetsvärde om 4 350 SEK/kvm byggrätt, vilket är cirka 1 100 SEK/kvm högre än snittvärdet för Arlandastad Groups byggrätter. Det gemensamma JV-bolaget tecknar samtidigt ett 15-årigt hyresavtal med Bake My Day AB samt byggnation av ett bageri på cirka 10 000 kvm.

Bageriet Bake My Day till Explore Arlandastad

Bake My Day blir den lokala producenten av färska premium bakverk i Explore Arlandastad. Bageriet får ett strategiskt läge direkt vid E4:an och Arlanda Flygplats, mitt emellan Stockholm och Uppsala. För Bake My Day är läget optimalt då de snabbare och mer effektivt kan leverera sina bröd och bakverk till sina kunder som är alltifrån grossister, livsmedelshandlare, hotell och andra företag samt återförsäljare runt om i Sverige. Med verksamhetens hållbara lokaler, som öppnar vid årsskiftet 2023/2024, har Bake My Day för avsikt att öka sin produktion. Det kommer initialt bidra med 150 nya arbetstillfällen – över 200 nya arbetstillfällen på sikt.

För att hantera vår pågående expansion har vi letat efter tillgängliga ytor i Stockholmsregionen. Vi har involverat flera fastighetsutvecklare och kommuner och insåg att stora ytor är väldigt svåra att hitta. Speciellt med en kort tidsplan på 24 månader. Där har Arlandastad Group varit unika i sitt erbjudande och även med sin flexibilitet att skapa ett Joint Venture med oss. Vi är otroligt nöjda med hur professionella de är och flexibla med att hitta långsiktigt hållbara lösningar för båda parter. Vi tror på platsens utveckling och vi ser fram emot att snart öppna i våra nya lokaler, säger Moses Isik VD, Bake My Day Holding AB.

–  Det är glädjande med det fortsatt positiva gensvar vi får från marknaden. Det visar på ett högt intresse för att etablera eller expandera sina verksamheter här. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Bake My Day, där vi tillsammans kommer skapa långsiktiga värden för platsen och bolaget. Att bageriet samtidigt bidrar till så många nya arbetstillfällen i Explore Arlandastad känns otroligt bra, säger Erik Nyberg Chef Fastighetsförädling, Arlandastad Group.

Fakta
Bake My Day is part of Applied Value Group, a Swedish-American investment, management consultancy, and social impact firm.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Dieter Sand, CEO
Arlandastad Group AB
Dieter.sand@arlandastad.se

Arlandastad Group är ett fastighetsbolag som grundades 2005 och har ett långsiktigt investeringsperspektiv med fokus på att identifiera strategiska markområden i syfte att utveckla fastigheter till dess fulla potential. Mer om Arlandastad Group finns på www.arlandastadgroup.se. Mer om Explore Arlandastad finns på www.explorearlandastad.se.

Arlandastad Groups Certified Adviser är Avanza Bank AB (publ), e-post: ca@avanza.se, telefon: +46 (0)8 562 250 00.

Citat

Moses Isik VD, Bake My Day Holding AB.
Erik Nyberg Chef Fastighetsförädling, Arlandastad Group.