Stockholm Skavsta Airport tar nästa steg med ny ambition och nytt utseende

Report this content

Arlandastad Groups dotterbolag Stockholm Skavsta Airport  ska bli en viktig knutpunkt i transportsystemet och ta plats som Stockholms södra flygplats. Det är ambitionerna när Stockholm Skavsta Airport förnyar varumärket.

Brett Weihart vd Stockholm Skavsta Airport
Bild: Stockholm Skavsta Airports vd Brett Weihart som står vid flygplatsens nya välkomstskylt.

Vår långsiktiga ambition är att flygplatsen ska bli det självklara alternativet som Stockholms södra flygplats, ett fullgott komplement till Arlanda, och att vi, tillsammans med andra aktörer och kommuner i storregionen, fortsätter utvecklingen av hela området som en knutpunkt för både flygtrafik och näringsliv. Stockholm Skavsta Airport har en plats att spela som en viktig nationell och internationell transportnod, där vi kan bidra till regionens tillväxt, säger Brett Weihart, vd Stockholm Skavsta Airport.

Redan idag är Stockholm Skavsta Airport en central del av infrastrukturen i södra Mälardalen. Skavsta är en fullserviceflygplats för kommersiellt- och samhällsviktigt flyg med stor kapacitet och korta avstånd för resenärerna. Idag trafikerar Norwegian, TUI och Wizz Air flygplatsen. Kapacitet finns för att hantera utökad flygtrafik och etablering av flygrelaterad verksamhet. Det finns redan idag god tillgänglighet till området och med den nya järnvägen Ostlänken förbättras tillgängligheten ytterligare.

Med ett resecentrum i Skavsta bara ett par hundra meter från terminalen kommer det bli enklare och smidigare att byta från tåg till flyg, restiden förkortas och du kommer kunna gå torrskodd från tåget till flygplatsterminalen. Det är få svenska flygplatser som kan erbjuda det, säger Brett Weihart, vd.

Moderniserad visuell identitet

För att stärka varumärket och den långsiktiga ambitionen har flygplatsens visuella uttryck och kommunikation förnyats. En moderniserad logotyp och nya färger är några av greppen.

Stockholm Skavsta Airport är ett väletablerat varumärke, med sina 40 år som civil flygplats. Det förstärker vi nu genom att modernisera och tydliggöra vad vi står för. Potentialen och alla förutsättningar finns för att flygplatsen ska växa. Med det här nya konceptet ska vi visa flygplatsens personlighet och karaktär, synas bättre och bli tydligare i vårt erbjudande till flygbolag, resenärer och verksamheter. Vi ska helt enkelt bli Stockholms södra flygplats – det självklara alternativet, säger Sara Johansson, kommunikationschef Arlandastad Group.

Den nya visuella identiteten har en helt ny färgpalett, typografi, uttryck och bildstil. Kommunikationskonceptet Närmare dig kommunicerar det enkla, nära och smarta i att välja Stockholm Skavsta Airport.

Arbetet har gjorts i samarbete med varumärkesbyrån Grow.

Lanseringen av den nya profilen kommer ske successivt, med start i digitala kanaler.

Citat

Brett Weihart, vd Stockholm Skavsta Airport