Nu visas tre visioner om den nya stadsdelen Pedagogen Park

Idag öppnar utställningen av tre olika arkitektförslag till utformning av den nya stadsdelen Pedagogen Park i Mölndal. Utställningen visas i foajén i kontorsfastigheten Pedagogen Park på Frölundagatan 118 i Mölndal och pågår fram till den 2 mars. – För oss är det viktigt att människor som berörs får tycka till om förslagen innan vi går vidare med utvecklingsarbetet. Därför bjuder vi in närboende och andra intresserade till ett dialogmöte den 24 februari, då representanter från Aspelin Ramm Fastigheter och Mölndals stad finns på plats för att ta emot synpunkter och svara på frågor, säger Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter.

Bakom förslagen står arkitektkontoren Nyréns, Erséus/Becht och Adept/Mandaworks som valts ut för att ta fram parallella förslag på hur de ser på utformningen av den nya stadsdelen mellan Pedagogen Park, Solängen och Änggårdsbergen.

– Arkitektkontoren har valts ut för att vi tror att de bäst kan utföra de tankar vi har kring stadsdelen Pedagogen Park med tanke på hållbarhet, stadskvalitet och genomförbarhet.

Totalt planeras för cirka 800 bostäder med olika utformning och upplåtelseform. Allt från lägenheter med hyresrätt och bostadsrätt i flerfamiljshus till egenägda radhus eller kedjehus. Dessutom ytor för kontor, service, handel och mötesplatser.

– Vår ambition är att skapa ett spännande bostadsområde med en varierad arkitektur. Det bidrar till områdets dynamik, vilket skapar nödvändiga förutsättningar för att kunna bygga en stad för alla.

Stadsdelen Pedagogen Park blir totalt cirka 90 000 kvadratmeter och utvecklas gemensamt av Aspelin Ramm Fastigheter och Mölndals stad, som äger halva området var.

– Det känns väldigt bra att förverkliga det här projektet tillsammans med Mölndals stad som delar våra visioner om att skapa en hållbar stad som bidrar till utvecklingen av hela Västsverige. Med kontorshuset Pedagogen Park på plats och fullt uthyrt finns den första pusselbiten på plats för bygget av en modern blandstad. Redan idag har över 700 människor sin arbetsplats här. Nu lägger vi nästa bit i pusslet för att göra stadsdelen Pedagogen Park till en aktiv och levande stadsdel där människor kan arbeta, trivas, mötas och må bra, säger Lennart Karlsson.

Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 070-972 68 22. E-post: lennart.karlsson@aspelinramm.se

www.stadsdelenpedagogenpark.se

Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter