Bokslutskommuniké 2019

2019 har varit ett intensivt år. Vi går in i 2020 med en fantastisk projektportfölj och en organisation som är väl rustad för en långsiktig investeringstakt om två miljarder om året i egna utvecklingsprojekt. Vi levererar ett stabilt resultat helt i linje med våra strategiska vägval, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

• Nettoomsättningen ökade till 2 811 mkr (2 629) varav hyresintäkter ökade till 2 577 mkr (2 412). Hyresintäkterna i jämförbart bestånd ökade med 5,9 procent.

• Uthyrningsgraden uppgick till 93 procent (95), inklusive projektfastigheter.

• Nettouthyrningen uppgick till - 82 mkr (144) varav -46 mkr (92) avsåg projektfastigheter.

• Driftöverskottet från fastighetsförvaltningen ökade till 1 733 mkr (1 648), exklusive effekten av införandet av IFRS, en ökning med 5,2 procent. Överskottsgraden uppgick till 67 procent (68).

• Resultat före värdeförändringar ökade till 1 234 mkr (1 214).

• Orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till 2 283 mkr (2 516).
    Orealiserade värdeförändringar derivat uppgick till -90 mkr (-70).

• Periodens resultat uppgick till 2 807 mkr (3 453), vilket motsvarar 21,59 kr/aktie (26,15).

• Investeringar i egna fastigheter ökade till 1 810 mkr (1 758).

• Förvärv av fastigheter uppgick till 1 174 mkr (1 727).

• Försäljningar av fastigheter uppgick till 1 031 mkr (2 662)

• Prognosen för 2020 uppgår till 1 200 mkr för resultat före värdeförändringar.
    Resultat efter skatt bedöms uppgå till 948 mkr, motsvarande 7,29 kr/aktie.

Nacka, 2020-02-07

Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg, 070-341 53 37
annica.anas@al.se

Martin Lindqvist, cfo Atrium Ljungberg, 070-927 60 09
martin.lindqvist@al.se

Denna informationen är sådan information som Atrium Ljungberg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 februari 2020 kl. 07.30 CET.

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1,2 miljon kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 49 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 28 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.STpå Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se