Delårsrapport januari-juni 2019

– Vi har tagit stora strategiska grepp inför framtiden och har en fantastisk projektportfölj med möjligheter att investera ytterligare 24 miljarder kronor i egna fastigheter och markanvisningar, kommenterar Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

• Nettoomsättningen ökade till 1 358 mkr (1 311) varav hyresintäkter ökade till 1 280 mkr (1 198). Hyresintäkterna i jämförbart bestånd ökade med 6,5 procent.

• Uthyrningsgraden uppgick till 93 procent (94), inklusive projektfastigheter.

• Nettouthyrningen uppgick till -14 mkr (40) varav 23 mkr (12) avsåg projektfastigheter.

• Driftöverskottet från fastighetsförvaltningen ökade till 879 mkr (831). Exklusive effekten av införandet av IFRS 16 ökade driftöverskottet till 864 mkr (831). Överskottsgraden uppgick till 67 procent (69).

• Resultat före värdeförändringar ökade till 626 mkr (621).

• Orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter ökade till 1 314 mkr (1 216). Orealiserade värdeförändringar derivat uppgick till -374 mkr (-72).

• Periodens resultat uppgick till 1 227 mkr (1 733), vilket motsvarar 9,42 kr/aktie (13,06).

• Investeringar i egna fastigheter ökade till 815 mkr (775).

• Förvärv av fastigheter ökade till 1 160 mkr (167).

• Inga försäljningar av fastigheter genomfördes under perioden (127 mkr)

• Prognosen för 2019 uppgår oförändrat till 1 200 mkr för resultat före värdeförändringar. Resultat efter skatt bedöms uppgå till 1 700 mkr, motsvarande 13,08 kr/aktie.

Nacka, 2019-07-09

Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg, 070-341 53 37
annica.anas@al.se

Martin Lindqvist, cfo Atrium Ljungberg, 070-927 60 09
martin.lindqvist@al.se

Denna information är sådan information som Atrium Ljungberg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 juli 2019 07.30 CET.

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt 1,2 miljon kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 47 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 24 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.STpå Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

Vi har tagit stora strategiska grepp inför framtiden och har en fantastisk projektportfölj med möjligheter att investera ytterligare 24 miljarder kronor i egna fastigheter och markanvisningar.
Annica Ånäs