Axolot Solutions Holding AB (publ) - Delårsrapport Januari-Juni 2024

Arbete med viktiga strategiska projekt och fortsatt optimering av en av de nyligen idrifttagna anläggningarna har präglat kvartal två.

Sammandrag av andra kvartalet 2024

Finansiellt

• Nettoomsättningen under det andra kvartalet 2024 uppgick till 966 tkr (1 182 tkr för andra kvartalet 2023), vilket avser fakturering av kommersiella anläggningar och service till befintliga kunder samt hyresintäkter och ersättning för demokörningsaktiviteter.
  • Övriga rörelseintäkter var 0 tkr (8).
  • Rörelseresultatet blev -5 210 tkr (-4 173). Resurser har även under andra kvartalet lagts på CE märkning och annat kvalitetsarbete till gagn för befintliga såväl som framtida kommersiella system. Optimeringen av anläggningen som levererades till Omni Polymers i kvartal ett fortsatte kräva resurser, främst eftersom råvaran som kunden hanterar är betydligt mer förorenad än vad som tidigare framgått.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,03 kr (-0,04).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet och investeringar var -4 470 tkr (-2 965). Investeringarna uppgick till -989 tkr av detta.
  • Likvida medel vid utgången av det andra kvartalet 2024 var 6 437 tkr.

Operativt

• Ett hyresavtal ingicks under det andra kvartalet med avfalls- och återvinningsföretaget Carl F i Malmö. Ordervärdet är relativt begränsat och är avhängigt av hyrestiden, men hyresavtalet kan i förlängningen leda fram till att kunden önskar en permanent installation.
  • Under kvartalet har det planerade arbetet med CE certifiering och kvalitetskontroll slutförts.
  • Axolot lanserade en ny och unik lösning för PFAS-rening av förorenade vatten. Lösningen bygger på en kombination av AxoPur® tekniken och specialanpassade filter, och innebär en effektiv och långtidsverkande reningslösning till en rimlig kostnad. De första kontinuerliga installationerna beräknas tas i drift under hösten 2024.

Kvartal 1-2 2024

• Nettoomsättningen för årets första två kvartal blev 4 316 tkr (2 491 tkr för motsvarande period 2023), vilket främst avser försäljning av AxoPur anläggningar men också ersättning för tilläggsarbeten, demokörningar samt hyres- och serviceintäkter.
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 0 tkr (12).
  • Rörelseresultatet blev -10 564 tkr (-8 725). Den ökade nettoomsättningen bidrog positivt till resultatet. Däremot blir marginalen i Omni Polymers-anläggningen lägre än ursprungligen bedömt eftersom det har krävts extra arbete för att optimera processen. Resurser har under perioden även lagts på CE märkning och annat kvalitetsarbete till gagn för befintliga såväl som framtida kommersiella system. Personalkostnaderna har ökat eftersom ny VD har anställts i början av 2024.
  • De två AxoPur® anläggningarna som såldes till Omni Polymers och Jernhusen under fjolåret togs i drift under första kvartalet 2024 och fungerar bra. Dock är alltså processvattnet från plaståtervinningsanläggningen mycket mer komplext än väntat och mycket extra arbete har lagts ner på att finna rätt körbetingelser i syfte att uppnå den renhet på vattnet som krävs.
  • Axolot har tagit fram ett koncept för att kunna erbjuda i första hand den norska fiskprocessindustrin en lösning på BAT-AEL problematiken (bästa tillgängliga teknik-krav som införts i slutet av 2023), och Axolot har en överenskommelse med två laxslakterier där planen är att köra pilottester med helhetskonceptet. Detta har tagit mer tid än förväntat då det behövs ett antal myndighetsgodkännanden och de kunder som Axolot kommit överens med om en utvärdering söker statliga bidrag för att komma vidare.
  • En tvist uppstod under första kvartalet 2024 med en leverantör i Omni Polymers projektet, rörande bristande kvalitet och överfakturering. Axolot har bestridit fakturor på ett icke oväsentligt belopp. Tvisten var ännu inte löst vid utgången av andra kvartalet.
  • Axolot har lagt ett betydande arbete på nya patentansökningar under det första halvåret. Exempelvis har en ny teknik för hållbar fosforutvinning i pappersmassabruk presenterats.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024

Inga väsentliga händelser finns att rapportera för det andra kvartalet 2024.

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång 2024

• Omni Polymers AB i Ängelholm, som är en kund till Axolot Solutions, har efter det andra kvartalets slut försatts i konkurs efter att företaget själva lämnat in en konkursansökan. Företaget stod stilla under nio månader efter en tragisk dödsolycka; en lång period utan intäkter som lett till stora ekonomiska svårigheter. En konkursförvaltare är utsedd och det går i nuläget inte att säga vad som kommer att hända med verksamheten framåt. Klart är att det föreligger ett mycket stort behov av den typ av plaståtervinningsanläggningar som Omni Polymers representerar. Axolot har krav på konkursboet på ungefär 360 tkr plus moms.
  • Efter det andra kvartalets utgång, den 8 juli, har Axolot Solutions med stöd av bemyndigande från årsstämman den 8 maj 2024 beslutat och genomfört en riktad emission av aktier och teckningsoptioner om initialt 4,15 Mkr före avdrag för emissionskostnader. Givet fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kan Axolot tillföras ytterligare cirka 4,67 Mkr före avdrag för transaktionskostnader. Den totala utspädningseffekten av aktier såväl som teckningsoptioner uppgår vid fullt utnyttjande till cirka 14,8%. Axolot har också efter det andra kvartalets utgång upptagit en kreditfacilitet om 5 Mkr. Nettolikviderna från den riktade emissionen och kreditfaciliteten avses användas till att säkerställa genomförandet av höstens satsningar, där flera strategiska samarbetsprojekt, igångsättande av flera kundprojekt samt en fortsatt uppskalning och utveckling av verksamheten planeras i syfte att möta marknadens efterfrågan på Axolots lösningar för PFAS och rening av mikroplaster.

Anders Lundin, VD och koncernchef Axolot Solutions, tel: 070 323 11 06, mejl: anders.lundin@axolotsolutions.com

Anita Haak, CFO Axolot Solutions, tel: 070 817 11 12, mejl: anita.haak@axolotsolutions.com

Denna information är sådan information som Axolot Solutions Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 juli 2024 kl 08:00 CET.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.