Nytt partnerskap öppnar upp för snabbare expansion

Axolot Solutions Holding AB (publ) (”Axolot Holding” eller ”Bolaget”) meddelade igår att Bolaget har ingått ett partnerskap med det svenska familjeägda luft- och vattenreningsbolaget Mellifiq AB (med ”Mellifiq” avses Mellifiq AB eller dess koncern) avseende den svenska och norska marknaden. Detta partnerskap markerar en betydande milstolpe för Axolot Holding och förväntas påskynda Bolagets tillväxt och expansion. Genom detta kompletterande pressmeddelande så vill Axolot Holding ge en djupare inblick i vad det ingångna avtalet kommer innebära operativt, när transaktionen förväntas slutföras samt vilka fördelar detta bedöms ge Bolaget framöver.

Vad är avtalat?

• Axolot Solutions Holding AB är moderbolaget, listat på Nasdaq First North Growth Market. I detta bolag ligger all IPR, know-how samt patent liksom pågående utvecklingsprojekt och alla kommersiella aktiviteter utanför Sverige och Norge.
  • Axolot Holding har ett dotterbolag, Axolot Solutions AB, som är det operativa bolaget som genomför projekt på marknaderna i Sverige och Norge. I detta bolag finns inga patent eller andra rättigheter förutom en exklusiv licens att sälja Axolots produkter på marknaderna i Sverige och Norge. Genom den nu avtalade transaktionen så säljer Axolot Holding detta dotterbolag inklusive den exklusiva licensen för dessa två specifika marknader till luft- och vattenreningsbolaget Mellifiq. Mellifiq, som sitter på en spännande portfölj av egenutvecklade tekniker, omsätter ca. 70 miljoner kronor per år med ett trettiotal anställda. Betalning sker i form av aktier i Mellifiq. Transaktionen innebär att Axolot Holding blir näst största aktieägare i Mellifiq. I planen framåt finns en potentiell notering av Mellifiqs aktier, vilket kan synliggöra de värden som bolaget besitter. Detaljerna i själva avtalskonstruktionen framgår i det pressmeddelande som skickades ut på morgonen den 2 september 2024. Affären genomförs den 30 september 2024.
  • Som en följd av transaktionen så kommer försäljning av Axolots produkter i Sverige och Norge från den 1 oktober 2024 att skötas av Mellifiq, där Axolot Holdings nu sålda dotterbolag kommer att ingå som ett eget verksamhetsområde i Mellifiq. Axolot Holding kommer att ha representation i Mellifiqs styrelse och även verka som rådgivare åt Mellifiq i ett samarbete där bägge parter aktivt kommer att verka för att utveckla bägge bolagens verksamheter.
  • Viktigt att notera är att all IPR, know-how och patent ligger kvar i Axolot Holding liksom pågående utvecklingsprojekt och framtida nya produkter. Det Mellifiq nu tar över är den aktiva bearbetningen och försäljningen till kunder i Sverige och Norge. För rätten att sälja Axolots produkter så betalar Mellifiq en royalty på omsättningen till Axolot Holding. På marknader förutom Sverige och Norge så sköts alla kommersiella aktiviteter och affärer fortsatt direkt av Axolot Holding.
  • Genom transaktionen så renodlas Axolot Holdings bearbetningsstrategi av marknaden. Strategin har från första början byggt på att en marknadsexpansion till nya marknader skulle bygga på partnerskap med starka aktörer lokalt och regionalt. Förändringen nu är att samma strategi kommer att gälla även för Sverige och Norge. Det nu tecknade avtalet med Mellifiq kommer framåt att fungera som en modell för ytterligare samarbetsavtal. Affären möjliggör ett väsentligt ökat fokus på tillväxt och strategiska partnerskap, samtidigt som Axolot Holding kan lägga mindre tid och kraft på de operativa överväganden som hittills tagit Bolagets fulla uppmärksamhet.

Vilka blir konsekvenserna av avtalet?

Ökad acceptans och marknadsandel för AxoPur®:

• Det skulle kunna uppfattas som att Axolot Holding tappar kommande försäljningsintäkter genom den nu avtalade transaktionen. Det är dock viktigt att beakta det faktum att Bolaget just nu står inför en stor utmaning. Produkten är klart konkurrenskraftig men alltför få kunder vågar idag satsa på Bolaget då Axolot Holding är en liten, relativt ny och oprövad aktör med alltför få fullskaliga referensprojekt att visa upp. Den stora majoriteten av kunderna vill inte vara först med att införa ny teknik och man vill köpa från väletablerade leverantörer för att inte ta risk. Denna utmaning har blivit alltmer uppenbar och problematisk i de stora projekt som Axolot Holding för närvarande jobbar med.

Vidare är finansieringen av större projekt, liksom möjligheterna att bygga upp exempelvis en uthyrningsaffär, mycket utmanande för Axolot Holding så länge man bedriver verksamten på egen hand. Denna problematik är högst påtaglig, speciellt i ett läge då tillgången på riskvilligt kapital är så begränsad som den är idag. Konsekvensen är att tillväxtpotentialen svårligen kan realiseras med nuvarande struktur, ett faktum som förstärks ytterligare av det faktum att kunderna tvekar att handla av ett bolag med en i sammanhanget begränsad balansräkning.

Genom att nu inordna Bolagets svenska och norska verksamhet i Mellifiq så hanteras dessa utmaningar på ett mycket konkret sätt och etableringen av fler AxoPur® anläggningar kan accelerera vilket får snöbollen att rulla i gång och växa till sig. Mellifiq blir en garant för förmågan att kunna leverera, något som kommer att generera nya affärer även i närtid.

• För många applikationer så finns det inte en enda teknik som löser alla reningskrav, en effektiv rening erhålls genom att kombinera olika tekniker i serie efter varandra. Axolots och Mellifiqs produktportföljer kompletterar varandra perfekt, varför kunderna i stor utsträckning kommer att erbjudas en ”one-stop-shop” och helhetslösning. Ett sådant exempel med stor marknadspotential är PFAS rening. Detta gäller inte bara Sverige och Norge utan Axolot Holding kommer också att kunna erbjuda Mellifiqs produkter på andra marknader vilket öppnar upp för nya applikationer och ökad försäljning.
  • Mellifiq har genom åren etablerat nära relationer med ett stort antal kunder och affärspartners. Genom att Axolots produkter nu inkorporeras i Mellifiqs totalerbjudande så kommer detta att driva på försäljningstillväxten ytterligare.

Kostnadsbesparingar:

• En utmaning för Axolot Holding har varit höga fasta kostnader i relation till intäkterna, vilket har gjort verksamheten underkritisk. Genom att överlåta den svenska operativa organisationen till Mellifiq som redan sitter på betydande resurser så elimineras dessa kostnader för Axolot Holding samtidigt som även overheadkostnaderna kan reduceras. Resultatet blir en markant sänkning av Bolagets burn-rate. Om verksamheten hade fortsatt på egen hand, skulle Bolaget ha behövt göra stora up-front investeringar i affärsprocesser, certifieringar för ISO 9001 och 14001, CE-märkning, införandet av ett kvalificerat affärssystem och andra kostnader. Allt detta kan nu undvikas då Mellifiq tar över aktiviteterna och inkorporerar det hela i sin existerande verksamhet. Det faktum att Mellifiq också har en välutvecklad inköpsorganisation kommer att trycka ner tillverkningskostnaderna vilket ökar möjligheterna att konkurrera med Axolots produkter. Många av dessa fördelar kan även tillämpas på marknader utanför Sverige och Norge.
  • Efter transaktionen kommer Axolot Holding att ha en liten och kostnadseffektiv organisation med en klart lägre burn-rate än tidigare. Resurser kommer att kunna frigöras för att etablera nya samarbeten på marknader utanför Sverige och Norge samt för att driva pågående och nya utvecklingsprojekt - där Bolaget har några spännande produkter i pipelinen.

Den internationella expansionen accelererar:

• En helt avgörande faktor för att lyckas internationellt är att Bolaget kan visa upp fungerande fullskaliga referenser på hemmamarknaden. Därför har det partnerskap som nu etableras med Mellifiq ett oerhört stort värde. Fler AxoPur® anläggningar kommer ut snabbare på marknaden där de kommer att fungera som viktiga referenser.
  • Axolot Holding renodlas genom den nu avtalade transaktionen till en teknikleverantör som utvecklar och levererar moderna och effektiva lösningar och system för rening och recirkulation av vatten. AxoPur® utgör ännu kärnan i portföljen, men Bolaget räknar med att introducera fler innovationer och patent som breddar erbjudandet ytterligare. Bolaget kommer att hantera lokal närvaro på olika marknader genom etablering med samarbetspartners, vilket ökar förmågan att bearbeta en större totalmarknad med ett relativt litet, dedikerat team av seniora medarbetare.
  • Avtalet med Mellifiq innebär att Axolot Holding frigör resurser och tid för att satsa på den internationella expansionen, med målet att öppna upp flera nya marknader. Det pågår dialoger med ett antal potentiella samarbetspartners på flera stora och snabbväxande marknader, något som Bolaget planerar att återkomma till under hösten. Det upplägg som nu etableras tillsammans med Mellifiq kommer att fungera som en arbetsmodell, även om anpassningar kommer att göras utifrån lokala förutsättningar.

Framtidsutsikter

Axolot Holding är övertygade om att det nu annonserade partnerskapet med Mellifiq kommer att resultera i en accelererad tillväxttakt i kombination med betydande kostnadseffektiviseringar. Axolot Holding konstaterar att marknaden för dess produkter är mycket stor och växande, samt att den idag nära nog obefintliga marknadsandelen innebär att den enda begränsningen för framtida tillväxt är Bolagets egen förmåga. Inga träd växer till himlen utan att hinder dyker upp längs vägen, vilket helt säkert även kommer att gälla för Axolot Holding, men på det stora hela är det upp till Bolaget att visa att de kan leverera. Bolagets förhoppning är att dess aktieägare, kunder och leverantörer, såväl gamla som nya, vill följa med på resan en spännande resa framåt.

Anders Lundin, VD, Axolot Solutions Holding AB

Lennart Holm, Styrelseordförande, Axolot Solutions Holding AB

Anders Lundin, VD och koncernchef Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 323 11 06, mejl: anders.lundin@axolotsolutions.com

Lennart Holm, Styrelseordförande Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 630 85 62, mejl: lennart.holm@axolotsolutions.com

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.