Biofrigas – Regeringen föreslår att Klimatklivet förstärks och förlängs

Regeringen föreslår i budgetpropositionen för år 2024 ökade anslag till Klimatklivet kommande år samt en förlängning av Klimatklivet till 2028.

Klimatklivet är regeringens bredaste investeringsstöd för att minska koldioxidutsläpp, som kan användas till marknadsintroduktionen av ny klimatsmart teknik. Det kan exempelvis handla om produktionen av elektrobränslen, bättre avfallshantering och produktionen av biogas på gårdar.

Hela Klimatklivet får ett höjt anslag på 800 miljoner kronor 2024, 2 miljarder kronor 2025 och 2,5 miljarder kronor 2026. Samtidigt förlängs Klimatklivet till år 2028.

- Detta är ett mycket efterlängtat besked och viktigt att regeringen återigen visar tilltro till Klimatklivet som ett viktigt medel för att accelerera omställningen till förnyelsebara lösningar. Innan förslaget kom så var framtiden för Klimatklivet osäkert som vi ser har återspeglat sig i en begränsad förmåga att bevilja investeringar och kraftigt förlängda handläggningstider, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Biofrigas har, som tidigare meddelats, en avsiktsförklaring med Vessige Biogas som är villkorad av att Vessige Biogas erhåller erforderliga tillstånd för den utökade verksamheten samt att den finansiering som bolagen ansökt om beviljas.

Den 20 september överlämnas regeringens budgetproposition för 2024 till riksdagen.

Läs pressmeddelandet från regeringen här:

För att prenumerera på fler nyheter och pressmeddelande från Biofrigas besök länken nedan:

Detta är ett mycket efterlängtat besked och viktigt att regeringen återigen visar tilltro till Klimatklivet som ett viktigt medel för att accelerera omställningen till förnyelsebara lösningar. Innan förslaget kom så var framtiden för Klimatklivet osäkert som vi ser har återspeglat sig i en begränsad förmåga att bevilja investeringar och kraftigt förlängda handläggningstider.