Biofrigas genomför förbättringar av CryoSep-tekniken

Biofrigas Sweden AB genomför just nu verifiering av sin CryoSep-teknik vid en verkstad i Stenungsund. Nästa steg är att installera anläggningen hos kund för att testa tekniken i skarp miljö. I takt med att bolaget stärkt sin teknikorganisation och satsat stora resurser på verifieringen har ytterligare förbättringar av tekniken identifierats. Med tanke på rådande pandemi väljer bolaget nu att verifiera dessa i större utsträckning i sin verkstad i stället för hos kund. Bedömningen nu är därför att verifieringen hos kund inleds under sensommaren.

- Vi kan inte bortse från att pågående pandemi gör det svårare att genomföra vår ursprungliga plan, men genom att omdisponera var vi gör olika aktiviteter kan vi minimera störningarna. Vi kommer därför att förlänga testningen i vår verkstad och förkorta den hos vår kund, säger Biofrigas VD Jonas Stålhandske.

Bolaget implementerar nu, med ny hårdvara och uppdateringar i styrsystemet, ett tredje kylsteg för att öka kapaciteten i kylmaskinen där koldioxid separeras från metan. Vidare har förbättringar påbörjats för att ytterligare öka anläggningens prestanda och driftsäkerhet i det inledande torksteget samt det slutliga förvätskningssteget. De tekniska förbättringar som genomförs kan ge möjligheter att söka framtida patent.

- Från att bolaget tidigare arbetat med små resurser är jag imponerad av den framdrift och kompetens vi nu har i teknikarbetet. Vår nyligen rekryterade teknikchef har kommit in med ny erfarenhet och energi och takten på våra framsteg gör mig förväntansfull över våra kommande möjligheter. Under den senaste tidens dialog med kunder, branschkollegor och potentiella partners stärks bilden av en spännande och tydlig roll för flytande biogas i framtidens energimix, inte minst inom transportsektorn.

Denna information är sådan som Biofrigas Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10/2 2021.

Biofrigas genomför förbättringar av CryoSep-tekniken

Citat

- Vi kan inte bortse från att pågående pandemi gör det svårare att genomföra vår ursprungliga plan, men genom att omdisponera var vi gör olika aktiviteter kan vi minimera störningarna. Vi kommer därför att förlänga testningen i vår verkstad och förkorta den hos vår kund.
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas