Biofrigas identifierar ny marknad baserad på spin-off av befintlig produkt

Genom att aktivt undersöka intressanta applikationsområden och marknader har Biofrigas identifierat en ny möjlighet för bolaget. Det handlar om polering och förvätskning av flytande biogas och marknaden består av större anläggningar som idag uppgraderar stora mängder rötgas till en gaskvalitet om cirka 97–98 procent metan. Det är en nivå som är lämplig för till exempel komprimerad fordonsgas till personbilar och lättare godstransporter, men som innehåller för mycket koldioxid för att kunna förvätskas till flytande biogas för användning inom tyngre transporter, sjöfart och industri.

- Genom att använda de avslutande delarna av vår teknik, kallad kryogen polering och förvätskning, kan vi urskilja den sista delen av koldioxiden för att sedan förvätska metanet till flytande biogas, förklarar Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas. Därigenom kan vi nå större anläggningar som vill arbeta mot den kraftigt ökande marknaden för flytande biogas.

- Det finns idag många anläggningar som använder olika uppgraderingstekniker för att nå fordonsgaskvalitet, men där begränsningar i tekniken gör att förvätskningen inte är möjlig. Med detta breddar vi vår marknad till att omfatta den delen av uppgraderingsindustrin. Under 2020 uppgraderades ca 65 procent av all biogas i Sverige men delen som förvätskades var under 5 procent vilket visar att möjligheterna för tillväxt är mycket stora.

- Detta är ett lysande exempel på att de utvecklingsansträngningar vi gjort i bolaget nu får en positiv spin-off i en ny produkt mot en intressant marknad. Produkten kommer vara containerbaserad på samma sätt som CryoSep och är en utmärkt tilläggsmodul till befintliga eller nya uppgraderingsanläggningar med tydliga möjligheter i bland annat Norden och övriga Europa.

Nästa steg för bolaget blir att identifiera lämpliga kunder för implementation av en första anläggning.

Denna information är sådan som Biofrigas Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-21 08:45 CET.

Biofrigas identifierar ny marknad baserad på spin-off av befintlig produkt

Citat