Biofrigas når lyckosamma resultat i verifieringen

Bolaget konstaterar att resultaten från de tester som genomförts den senaste tiden hos en lantbrukskund har varit lyckosamma. I en driftsmiljö med verkliga förhållanden har gas från gödsel kunnat torkats, renats, uppgraderats och förvätskas till flytande biogas. Resultaten är ett genombrott och bolaget går nu in i en ny fas.

Bolaget meddelar att de nu har haft ett genombrott i verifieringen av sin CryoSep-anläggning som sedan en tid varit installerad hos en kund.

- Vi har nu visat att vi kan, under verkliga förhållanden, producera flytande biogas från rötgas och det här är något som vi kämpat för under en längre tid. Det har varit en lång resa och det känns såklart oerhört tillfredsställande att vi nu kan konstatera att vi lyckats genomföra vad vi siktat mot. Jag vill rikta ett särskilt tack till vår kund som delar vår vision om vad detta kan göra för lantbrukets framtid och till vår teknikorganisation med Marcus i spetsen som genom kunnande, noggrannhet, prestigelöshet och driv visat att vi tänkt rätt, säger Biofrigas VD Jonas Stålhandske.

Kort efter att den kalla (-163 C) flytande biogasen började rinna ur anläggningen firades det med Champagne på plats.

- Vi kan nu konstatera att vi går in i nästa fas i bolaget och kommer efter en välbehövlig vila över jul och nyår påbörja arbetet att växla upp våra aktiviteter inom marknadsföring och försäljning, inköp och produktion samt fortsatta teknisk utveckling. Vi har ju genom våra försök fått ny input till vad vi vill göra framåt, det handlar om fortsatt optimering men också idéer om nya områden vi kan vidareutveckla för att kunna erbjuda ytterligare funktioner till våra kunder framöver.

Denna information är sådan som Biofrigas Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-12-15 08:59 CET.

Taggar:

Biofrigas når lyckosamma resultat i verifieringen

Citat

- Vi har nu visat att vi kan, under verkliga förhållanden, producera flytande biogas från rötgas och det här är något som vi kämpat för under en längre tid. Det har varit en lång resa och det känns såklart oerhört tillfredsställande att vi nu kan konstatera att vi lyckats genomföra vad vi siktat mot. Jag vill rikta ett särskilt tack till vår kund som delar vår vision om vad detta kan göra för lantbrukets framtid och till vår teknikorganisation med Marcus i spetsen som genom kunnande, noggrannhet, prestigelöshet och driv visat att vi tänkt rätt.
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas