Biofrigas Sweden AB – Bokslutskommuniké Q4-2021

Biofrigas Sweden AB lämnar bokslutskommuniké för fjärde kvartalet 2021.

Fjärde kvartalet 1/10 2021 – 31/12 2021

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 0 (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -1 533 (-1 229). Fokus under perioden har legat på fortsatt utveckling och verifiering av CryoSep samt uppbyggnad av framtida organisation och samarbetspartners.
  • Resultat per aktie för koncernen uppgick till -0,14 SEK (-0,13).

Helåret 1/1 2021 – 31/12 2021

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 0 (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -5 617 (-5 146). Fokus under perioden har legat på fortsatt utveckling och verifiering av CryoSep samt uppbyggnad av framtida organisation och samarbetspartners. Resultatet belastades även av kostnader för nyemission.
  • Resultat per aktie för koncernen uppgick till -0,50 SEK (-0,54).
  • Soliditeten uppgick till 92,0 % (80,3%).

Föreslagen utdelning

• Bolaget föreslår att till förfogande stående vinstmedel i sin helhet överföres i ny räkning.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• I oktober kommunicerade bolaget att testning på verkstad avslutades och att man planerade för utflytt till kund, samt att man ser möjlighet att vidareutveckla koldioxid som en kompletterande produkt.
  • I november informerades att CryoSep-anläggning har flyttats ut till kund för testning.
  • I november fattades beslut om omräkning av teckningsoptioner av Serie 2020/2023:S samt 2020/2023:L.
  • I december konstaterade bolaget att resultaten från de tester som genomförts på plats hos en lantbrukskund i driftsmiljö med verkliga förhållanden varit lyckosamma.
  • I december uttalade bolaget sig positivt till riksdagens beslut om biogasstöd.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I februari medverkade Biofrigas VD Jonas Stålhandske på Aktiespararnas event ”Hållbara investeringar” på Svenska Mässan i Göteborg där det händelserika gångna året sammanfattades och bolagets framtida planer presenterades.
  • I februari meddelade bolaget att man identifierat en ny marknad baserad på spin-off av befintlig produkt.

VD har ordet

Vi lägger det hittills viktigaste kvartalet i bolagets historia bakom oss. I december genomförde vi efterlängtade verifieringar av vår anläggning hos vår lantbrukskund med positiva resultat i linje med våra förväntningar. Vi avslutade året med stärkt självförtroende skapat av hårt arbete, kompetenta medarbetare, målfokus och tålamod. Mot slutet av kvartalet beslutade riksdagen att ett biogasstöd förs in i kommande års budgetar, vilket visar att den politiska uppslutningen kring biogasens roll har en bred förankring över partigränserna.

Tillsammans med vår branschförening Energigas Sverige arbetar vi aktivt för de gröna gaserna i både Sverige och övriga EU, där det just nu sker stora regulatoriska förändringar. Fit for 55, översynen av förnybarhetsdirektivet, nya koldioxidnormer och taxonomin ser ut att påverka Biofrigas marknader positivt. Biogas förväntas stå för 20 procent av alla energigaser i EUs energimix i ett netto-noll scenario där samtliga energigaser kommer stå för 20 procent av den totala energimixen. Detta sker i huvudsak genom en succesiv utfasning av naturgas vilket kommer påverka industrier i Sverige som förbrukar i särklass mest av den naturgas vi importerar. Det har blivit tydligt för en stor del av den svenska industri som idag är beroende av naturgas och som nu efterfrågar biogas som ett grönt ersättningsalternativ.

Baserat på våra genomförda verifieringar rustar vi oss nu för bolagets nästa fas, som i huvudsak går ut på att sammanfatta vår slutliga design för kommande anläggningar, tillsammans med rätt kunder bygga en orderbok för framtiden, säkra en kostnadseffektiv tillverkning samt bygga fler delar av organisationen i takt med vår tillväxt. I våra kunddialoger har vi gått från att berätta om vår lösning till att räkna på kundernas specifika förutsättningar och hur vi kan omvandla deras organiska restprodukter till ekonomiska och miljömässiga vinster.

En första spin-off på vår teknik

Det är viktigt att hela tiden utvärdera hur vår teknik kan göra nytta för kunden och identifiera nya områden för vår teknik. Ett mycket spännande område är att kunna adressera de större uppgraderingsanläggningarna som renar rötgas upp till 97-98 procent metan vilket räcker för fordonsgas, men inte till att förvätska till flytande biogas. Med vår teknik kan vi rena bort de sista procenten koldioxid och därefter förvätska till flytande biogas. Kunderna kan då välja den avsättning som är mest optimal och därmed minska riskerna för att stå med överskott av gas utan avsättning eller kunna optimera sina intäkter. Tänkbara kunder är befintliga uppgraderingsanläggningar och leverantörer av uppgraderingsteknik som inte uppnår tillräckligt renhet för att kunna göra flytande biogas och som vill adressera den kraftigt växande tunga transportmarknaden eller ersätta flytande naturgas inom industrin.

Vi har ett mycket spännande år framför oss!

Annika Sköldberg, CFO Biofrigas Sweden AB
annika.skoldberg@biofrigas.se

Biofrigas Sweden AB lämnar bokslutskommuniké för fjärde kvartalet 2021.