Biofrigas Sweden AB – Bokslutskommuniké Q4-2022

Biofrigas Sweden AB lämnar bokslutskommuniké för fjärde kvartalet 2022.

Fjärde kvartalet 1/10 2022 – 31/12 2022

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 0 (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -1 672 (-1 533). Fokus under perioden har legat på prospektering och försäljningsarbete samt fortsatt utveckling av CryoSep-familjen.
  • Resultat per aktie för bolaget uppgick till -0,12 SEK (-0,14).

Helåret 1/1 2022 – 31/12 2022

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 0 (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -6 861 (-5 617). Fokus under perioden har legat på marknadsbearbetning, fortsatt utveckling och verifiering av CryoSep samt uppbyggnad av framtida organisation och samarbetspartners.
  • Resultat per aktie för bolaget uppgick till -0,50 SEK (-0,50).
  • Soliditeten uppgick till 75,8% (92,0%).

Föreslagen utdelning

• Bolaget föreslår att till förfogande stående vinstmedel i sin helhet överföres i ny räkning.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• I oktober meddelades att bolaget går med i Biomethane Industrial Partnership (BIP).
  • I oktober meddelades att bolaget lämnar in patentansökan i Europa, USA och Kina.
  • I november informerade bolaget om en uppdaterad, mer marknadsinriktad strategi och vägen mot lönsamhetsmålen.
  • I december ökade bolaget marknadsnärvaron i Skandinavien genom återförsäljaravtal med IGF Biogas.

• I januari 2023 inleder bolaget en satsning på marknaden i Tyskland.

VD har ordet

Under senaste kvartalet har bolaget inlett en rad viktiga aktiviteter för en ökad marknadsnärvaro vid sidan av teknikutvecklingen.

I syfte att skapa ytterligare en försäljnings- och marknadskanal tecknade vi ett samarbetsavtal med IGF Biogas, en integratör med framfart på den skandinaviska biogasmarknaden. Vi har nu regelbundna avstämningar som syftar till att skapa nya gemensamma möjligheter.

För att ta del av de europeiska initiativ som tas för att hantera bortfallet av ryska gasleveranser har vi även gått med i Biomethane Industrial Partnership. Arbetet har börjat där vi knyter värdefulla industriella kontakter och lyfter fram den flytande biogasens fördelar.

Tyskland är sannolikt en av de viktigaste marknaderna för oss och andra inom biogasbranschen. I januari startade vi ett projekt med syfte att etablera oss på den tyska marknaden. Vi deltar tillsammans med andra bolag inom energiområdet och genomför en samlad insats tillsammans med Energimyndigheten och den Tysk-Svenska handelskammaren. Om några veckor reser jag till Tyskland för att knyta affärskontakter och skapa ytterligare förståelse för den lokala marknaden.

Vi har lämnat in patentansökan för EU, USA och Kina, för att skydda vår lösning samt skapar förutsättningar för framtida licensiering av vår teknik och därmed ytterligare intäktsströmmar.

Under 2022 togs flera nödvändiga politiska beslut kring stöd för produktion av biogas, dock har de extremt höga och volatila naturgaspriserna under förra året skapat en del frågor kring implementeringen av dessa ur ett stadsstödsperspektiv. Även frågan om den svenska biogasens skattebefrielse är under lupp efter en dom i EU-domstolen nyligen vilket kan få påverkan på den svenska biogasmarknaden om den träder i laga kraft. Vi följer frågan löpande tillsammans med vår branschorganisation och politiken med hopp om en stabilare energimarknad under 2023 för allas bästa.

Vi och vår kund väntar tålmodigt på att projektet i Vessige skall få sitt klimatklivsstöd beviljat så att vi kan starta nästa steg. Handläggningstiderna är tyvärr extremt långa på grund av det höga söktryck som stödet haft under 2022 men dialogen med Energimyndigheten förs löpande och är framåtriktad.

Vi påbörjar nu provdrift av vår anläggning för högre kapaciteter som öppnar upp för fler applikationer och marknader med krav på högre kapacitet, exempelvis Tyskland. Det är ett väsentligt lyft vi gör i kärnan av anläggningen med syfte att skapa större marginaler och högre kapacitet i kontinuerlig drift. Vi ser fram emot resultaten kommande månader.

Vi arbetar med att förbereda oss för att ta del av den massmarknad vi ser kommer att bli verklighet i Europa den kommande 10-årsperioden. Ökad marknadsnärvaro, robustare teknik och högre kapaciteter. Flytande biogas är en relativt ny energibärare men som ersättningsprodukt för flytande naturgas ser vi nu att intresset och produktionen stadigt ökar. Hittills genom ett antal mycket stora projekt men vi tror att de mindre anläggningarna är en naturlig del av nästa våg.

Annika Sköldberg, CFO Biofrigas Sweden AB
annika.skoldberg@biofrigas.se

Biofrigas Sweden AB lämnar bokslutskommuniké för fjärde kvartalet 2022.

Flera energimarknader, inte minst den tyska energimarknaden står inför stora utmaningar främst på grund av de stora volymer rysk gas som behöver ersättas med andra alternativ. Det kommer att påverka befintliga biogasanläggningar – där man behöver öka kapaciteten – och ett behov att etablera nya anläggningar.