Biofrigas Sweden AB – Delårsrapport Q3-2023

Biofrigas Sweden AB lämnar delårsrapport för tredje kvartalet 2023.

Perioden 1/7 2023 – 30/9 2023

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 0 (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -1 505 (-1 567). Fokus under perioden har legat på forskning och utveckling, produktionsplanering av den första kommersiella anläggningen, möten med presumtiva kunder och samarbetspartners, samt marknadsaktiviteter i samband med klimatklivets återetablering.
  • Resultat per aktie för bolaget uppgick till -0,11 SEK (-0,11).
  • Soliditeten uppgick till 69,0% (77,3%).

Nio månader 1/1 2023 – 30/9 2023

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 0 (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -5 133 (-5 190). Fokus under perioden har legat på fortsatt verifiering av CryoSep, forskning och utveckling, produktionsplanering av den första kommersiella anläggningen, möten med presumtiva kunder och samarbetspartners, samt marknadsaktiviteter i samband med klimatklivets återetablering.
  • Resultat per aktie för bolaget uppgick till -0,37 SEK (-0,38).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• I september meddelade bolaget att regeringen föreslår att Klimatklivet förstärks och förlängs.
  • I september meddelade bolaget att regeringen föreslår fortsatt stöd till gödselbaserad biogas.

• I november meddelades uppdateringar kring Gödselgasstödet och Klimatklivet.

VD har ordet

Sedan Energimyndighetens månadsvisa mätningar av flytande fordonsgas startade i januari 2020 har leveranser av flytande gas till tunga transporter ökat under 13 kvartal i rad. Varje enskilt kvartal under 2023 har inneburit högre leveranser än den sammanlagda volymen 2020 - en mycket stark utveckling. Marknaden är nu etablerad och ökningen fortsätter, trots att skattebefrielsen försvann i mars i år. Självförsörjningsgraden för flytande biogas var däremot endast cirka 40 procent under 2022 och marknaden är tydligt underinvesterad. Det beror till stor del på att Klimatklivet, som erbjuder investeringsstöd till biogassektorn, varit underfinansierat i över ett år. Det har i sin tur betytt att en rad intressanta, inhemska projekt inte beviljats. Här ser vi nu att det äntligen kommer förändringar.

Under det tredje kvartalet 2023 presenterades regeringens budget där Klimatklivet förstärks och förlängs till 2028. Det kommer bland annat att möjliggöra en stor mängd biogassatsningar under kommande år. Beslut tas den 19 december, då riksdagen debatterar och beslutar kring utgiftsområde 20 – Klimat, miljö och natur. Dessutom beslutades i oktober som väntat att gödselgasstödet tillförs ytterligare medel och förlängs till 2026. Jag bedömer att Klimatklivets återetablering kommer ha stor positiv påverkan på vår bransch under kommande år.

Den senaste tidens positiva nyheter kring de regulatoriska delarna och marknadens tillväxt har gett marknaden ny energi. De biogasträffar som nu arrangeras i olika nätverk är fyllda med intresserade deltagare som tittar framåt och ser möjligheter. Intresset för flytande gas är högt, vilket förklarar den kraftiga marknadstillväxten. Samtidigt visar trenden för flytande gasens ’konkurrent’, den komprimerade gasen, under 2023 på en nedgång om cirka tio procent hittills.

Vårt långsiktiga arbete med att etablera en marknad i Tyskland fortsätter. Vi söker pionjärer som vill etablera en pilotanläggning på samma sätt som Vessige och Habo i Sverige. Marknaden och stödsystemen i Tyskland är mer fragmenterade mellan de olika delstaterna, men det finns investeringsbidrag att söka och marknaden för flytande gas är långsiktigt intressant. Just nu är den dock fortfarande en aning volatil i efterdyningarna av att de ryska gasflödena stoppats.

Vår teknik väcker intresse på marknaden och vår CTO, Marcus Benzon, presenterade i oktober delar av den på Carbon Capture Technology Expo Europe i Essen, Tyskland. Det finns ett stort intresse för lösningar som kan fånga in koldioxid i ett flertal applikationer och jag ser stora möjligheter att vi i framtiden breddar oss till andra tillämpningar när vi etablerat oss som leverantör i biogassektorn.

Vi räknar med, och förbereder oss för, att Klimatklivet kommer att förstärkas och förlängas i december och att det kommer ett positivt besked till vår kund i Vessige kort därefter. Arbetet med att färdigställa den första kommersiella anläggningen till Habo fortsätter. I samband att anläggningen växer fram i vår prototypverkstad förbereder vi oss för att kunna producera framtida anläggningar i serieutförande vilket är ett omfattande arbete. Det är en stor skillnad på att bygga en enhet och att införa serieproduktion - men det är ju det som är det stora målet för oss!

Året har till stora delar präglats av skatte- och bidragsfrågor, vilket delvis dämpat entusiasmen i marknaden, och varit frustrerande för alla. Dock börjar vi nu se att viktiga beslut tas som kan ta marknaden i rätt riktning.

Annika Sköldberg, CFO Biofrigas Sweden AB
annika.skoldberg@biofrigas.se

Biofrigas Sweden AB lämnar delårsrapport för tredje kvartalet 2023.

Sedan mätningarna startade har leveranser av flytande gas till tunga transporter ökat under 13 kvartal i rad. Varje enskilt kvartal under 2023 har inneburit högre leveranser än den sammanlagda volymen 2020 - en mycket stark utveckling. Marknaden är nu etablerad och ökningen fortsätter. Självförsörjningsgraden för flytande biogas var däremot endast cirka 40 procent under 2022 och marknaden är tydligt underinvesterad.