Biofrigas Sweden AB har godkänts för notering på Spotlight Stock Market

Biofrigas Sweden AB (”Biofrigas”) meddelar idag att bolaget har godkänts för notering på Spotlight Stock Market (”Spotlight”). Godkännandet är förutsatt av att lägsta gräns i kommande nyemission uppnås samt att marknadsplatsens ägarspridningskrav uppnås. Biofrigas meddelar också att teckningstiden i bolagets kommande nyemission om cirka 17 MSEK inleds den 7 maj 2020 och avslutas den 22 maj 2020. Biofrigas har på förhand skriftligen avtalat om cirka 70 procent av nyemissionen genom teckningsförbindelser. Emissionslikviden som Biofrigas tillförs är avsedd att finansiera verksamhetsutveckling med etablering av en sälj- och teknikorganisation för kommersialisering av bolagets anläggning och teknologi inom Europa.

Mer information om Biofrigas och erbjudandet kommer att presenteras i det memorandum som kommer att finnas tillgängligt via bolagets (www.biofrigas.se), Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) och Spotlights (www.spotlightstockmarket.com) respektive hemsidor senast dagen före att teckningstiden inleds. Det kommer även finnas möjlighet att teckna aktier via BankID på Sedermera Fondkommissions hemsida.

Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas, kommenterar

”Vi har utvecklat en effektiv produktionsanläggning (CryoSep) som öppnar upp en stor potential för småskalig produktion av förnybar flytande biogas, LBG. Vår anläggning skapar ekonomiska förutsättningar för att småskalig produktion av biogas ska kunna nå marknaden. För närvarande framställs flytande biogas endast i enstaka storskaliga anläggningar.

Det finns en stor resurs i form av restprodukter från jordbruket som inte utnyttjas och vi bedömer att det för närvarande finns över 140 000 jordbruk i Europa som kan producera högkvalitativ flytande biogas genom Biofrigas CyroSep-anläggning. Vår ambition är att nå den samlade potentialen för biogasproduktion från småskaliga verksamheter. Vi genomför nu en kapitalisering för att skala upp verksamheten, bygga en försäljningsorganisation för bearbetning av marknaden och kommersialisera vår anläggning. Vi avser i första hand att rikta in oss på Sverige där vi redan har skrivit avtal på en första anläggning. Vår målsättning är att etablera referensanläggningar i Sverige för att därefter, i snabb takt, avancera till utvalda marknader i Europa, med stor potential för vår teknologi.”

Om Biofrigas

Biofrigas, grundat 2012, är ett bolag beläget i Göteborg med verksamhet inriktad mot att framställa flytande biogas, benämnt LBG. LBG är ett förnybart bränsle med hög klimatprestanda. Biofrigas har utvecklat biogasanläggningen CryoSep, en nyckelfärdig uppgraderingsanläggning vilken gör det möjligt att förvätska biogas även vid småskalig produktion. Bolagets teknologi skapar ekonomiska incitament för mindre verksamheter att producera flytande biogas, en möjlighet som tidigare enbart varit tillgänglig för större verksamheter. Med Biofrigas teknologi och produktionsanläggning är visionen att nå den samlade biogaspotentialen från de småskaliga verksamheterna, en marknad som i Europa beräknas uppgå till 140 000 verksamheter, för framtidens energiutvinning och kretslopp.

Nyligen genomförd bryggfinansiering

Under våren 2020 genomfördes en bryggfinansiering om sammanlagt cirka 5 MSEK. För bryggfinansieringen erhåller finansiärerna en premie i form av ytterligare aktier motsvarande cirka 1 MSEK (20 procent av inlånat belopp). Bryggfinansieringen samt premien, som båda kommer att kvittas mot aktier i kommande nyemission, är en del av de totala teckningsförbindelserna om cirka 12,1 MSEK och genomfördes i syfte att bolaget ska kunna bedriva verksamheten och upprätthålla ett högt utvecklingstempo under nyemissions- och noteringsprocessen.

Godkänt för notering

Biofrigas har godkänts för notering på Spotlight under förutsättningen att den kommande nyemissionen uppnår fastställd lägsta gräns som uppgår till cirka 10,6 MSEK av emissionsvolymen samt att marknadsplatsens ägarspridningskrav uppnås. Första handelsdag på Spotlight är planerad till den 18 juni 2020.

Noteringsemission i sammandrag

Teckningstid 7 maj 2020 - 22 maj 2020.
Teckningskurs: 4,70 SEK per aktie.
Teckningspost: Minsta teckningspost är 1 100 aktier (motsvarande 5 170 SEK).
Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 3 617 766 aktier, motsvarande cirka 17 MSEK. Av dessa 17 MSEK avser cirka 1 MSEK den kompensation som brygglånegivare erhåller för det brygglån som sedan tidigare givits. Kompensationen, som således ej innebär kapital för Bolaget, kvittas mot aktier i nyemissionen, tillsammans med brygglånet i sig. Lägsta gräns för att genomföra nyemissionen är cirka 10,6 MSEK.
Antal aktier innan nyemission: 5 311 106 aktier.
Värdering (pre-money): Cirka 25 MSEK.
Teckningsförbindelser: Bolaget har erhållit teckningsförbindelser om totalt cirka 12,1 MSEK. Av teckningsförbindelser avser cirka 5 MSEK det brygglån som givits sedan tidigare och som ska kvittas i nu förestående nyemission, cirka 1 MSEK avser den kompensation som brygglånegivare erhåller och som också kvittas mot aktier i nyemissionen, samt cirka 6,1 MSEK ytterligare teckningsåtagande.
Notering på Spotlight: Aktien i bolaget är planerad att noteras på Spotlight. Första dag för handel är beräknad att bli den 18 juni 2020.
ISIN-kod: SE0014262887

Finansiell och legal rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare och Markets & Corporate Law Nordic AB är legal rådgivare i samband med nyemissionen och den planerade noteringen på Spotlight Stock Market.

För ytterligare information om kommande nyemission samt planerad notering, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission

info@sedermera.se

Om Biofrigas

Biofrigas Sweden AB godkänt för notering på Spotlight Stock Market. Teckningstid 7-22 maj. Första handelsdag planerad till 18 juni.

... öppnar upp en stor potential för småskalig produktion av förnybar flytande biogas
Jonas Stålhandske, VD