Biofrigas Sweden AB lämnar in patentansökan i Europa, USA och Kina

Biofrigas Sweden AB har som ett led i att stärka bolagets position på framtida viktiga marknader lämnat in patentansökningar avseende ”Method and system for the production of liquid biogas” i Europa, USA och Kina. Patentansökan avser skydd av unika egenskaper i bolagets produktionsanläggning för flytande biogas, kallad CryoSep.

Patentansökningarna i Europa, USA och Kina lämnas in med utgångspunkt från den internationella PCT-ansökan med publiceringsnummer WO 2021/201763, vilken i sin tur grundar sig på den svenska patentansökan som bolaget lämnade in under 2020.

- Uppgradering och förvätskning av biogas är ett strategiskt område som skapar tydliga fördelar i logistikkedjan, vilket blir extra viktigt nu, när framför allt Europa måste säkra sin egen gasförsörjning, säger Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas. Enligt European Biogas Association finns det ett behov av minst 5 000 nya anläggningar för biogasproduktion och uppgradering i Europa för att leva upp till de mål satta av EU-kommissionen inom REPowerEU som handlar om att bli oberoende av fossila bränslen från Ryssland före 2030. Även USA och Kina är stora gasnationer och kan komma att bli intressanta marknader framöver för Biofrigas.

- Förutom att skydda vår befintliga affär skapar patent förutsättningar för eventuell framtida licensiering av vår teknik vilket såklart kan skapa ytterligare intäktsströmmar framöver och som då blir ytterligare ett sätt att växla ut på vår expertis, säger Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas.

Denna information är sådan som Biofrigas Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-04 08:45 CET.

Biofrigas Sweden AB lämnar in patentansökan i Europa, USA och Kina

Uppgradering och förvätskning av biogas är ett strategiskt område som skapar tydliga fördelar i logistikkedjan, vilket blir extra viktigt nu, när framför allt Europa måste säkra sin egen gasförsörjning.
- Förutom att skydda vår befintliga affär skapar patent förutsättningar för eventuell framtida licensiering av vår teknik vilket såklart kan skapa ytterligare intäktsströmmar framöver.
Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas Sweden AB.