Biofrigas uppdaterar kring verifieringen av CryoSep-tekniken

Under de senaste månaderna har verifieringen av bolagets anläggning pågått på verkstad i Stenungsund. Arbetet har bekräftat genomförda förbättringar, gett nya insikter i anläggningens prestanda och har även resulterat i identifierade förbättringar inför sista fasen av verifieringen som kommer att ske i skarp miljö hos kund.

- Genom verifieringen har vi fått ett tydligt besked om att de förändringar som vi genomfört gett avsett resultat. Vi har också tagit till oss ny kunskap om hur anläggningen fungerar och har i samråd med vår kund identifierat ytterligare förbättringar som kommer att inkluderas inför verifieringens sista steg. Vi har haft en del förseningar vid intrimning av processtabilitet samt inleveranser av kompletterande material, men det är inte något som vi ser som besvärande inför nästkommande faser i arbetet. Däremot vill vi ge oss chansen att noggrant verifiera våra nyfunna insikter genom kompletterande tester samt att genomföra de förbättringar vi identifierat för att sista fasen i verifieringen skall bli så bra som möjligt, säger Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas.

Bolaget planerar samtidigt flytten av anläggningen till kund vilket, utöver införande av beslutade förbättringar, innefattar transport, markarbete och inkoppling på befintlig rötgaskammare vars rötgas kommer att renas, uppgraderas och förvätskas till flytande biogas. Installation och start av testerna beräknas ske under första kvartalet nästa år.

Biofrigas uppdaterar kring verifieringen av CryoSep-tekniken

Genom verifieringen har vi fått ett tydligt besked om att de förändringar som vi genomfört gett avsett resultat. Vi har också tagit till oss ny kunskap om hur anläggningen fungerar.
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas