Klimatklivet öppnar för nya ansökningar inom biogasområdet

Klimatklivet har fått ökade anslag och som en följd annonseras nu en ny ansökningsomgång mellan den 4 och 15 mars. Projekt inom biogasområdet lämpar sig väl för att erhålla investeringsstöd.

Klimatklivet är regeringens bredaste investeringsstöd för att minska koldioxidutsläpp. Stödet lämpar sig väl för marknadsintroduktionen av ny klimatsmart teknik. Inom Klimatklivet finns ett speciellt område för produktion av biogas, och i det ingår satsningar på flytande biogas.

- Klimatnyttan med flytande biogas som bränsle inom transportsektorn är hög och ger mycket goda resultat vad gäller inbesparade koldioxidutsläpp i förhållande till investeringens storlek, vilket också har varit en viktig bedömningsgrund i tidigare beviljade projekt, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB

- Det nya stödet öppnar för möjligheter att omvandla planer till verklighet och vi inom Biofrigas ser fram emot att bistå våra kunder i ansökningsprocessen.

Klimatklivet annonserar en ny ansökningsomgång mellan den 4 och 15 mars. Projekt inom biogasområdet lämpar sig väl för att erhålla investeringsstöd.

Klimatnyttan med flytande biogas som bränsle inom transportsektorn är hög och ger mycket goda resultat vad gäller inbesparade koldioxidutsläpp i förhållande till investeringens storlek, vilket också har varit en viktig bedömningsgrund i tidigare beviljade projekt.