Omprioriteringar hos Vessige Biogas

Vessige Biogas har sedan inlämnandet av sin ansökan till klimatklivet i maj 2022 för en satsning på flytande biogas sett förändrade förutsättningar i marknaden. Deras befintliga biogasproduktion räcker idag inte till för att möta den ökade efterfrågan och därför vill man nu prioritera sina investeringar för att öka kapaciteten i sin befintliga biogasanläggning. Därför har styrelsen i Vessige Biogas beslutat att skjuta investeringen i flytande biogas på framtiden för att först kunna investera i ökad kapacitet.

- Vi har förberett oss på en satsning på flytande biogas länge men ser nu i ingången av 2024 att vi måste prioritera att öka vår produktion och behöver därför nu genomföra investeringar kopplat till detta.  Vårt intresse för flytande biogas kvarstår men vi kan helt enkelt inte göra båda dessa satsningar samtidigt och måste tyvärr skjuta den satsningen framåt, säger Henrik Andersson, Projektledare på Vessige Biogas.

- Vi har förstås förståelse för att Vessige Biogas måste prioritera ökade volymer till sina befintliga kunder. Deras intresse för vår teknologi kvarstår och vi ser fram emot att återuppta arbetet med en CryoSep-anläggning  när investeringarna i ökad kapacitet är genomförda. Vi ser ett ökat intresse på marknaden sedan Klimatklivet återigen har medel för investeringsstöd och vi koncentrerar oss nu på att hitta en alternativ avsättning för den anläggning som vi har planerat att bygga till Vessige Biogas. Den svenska självförsörjningsgraden för biogas är idag på låga nivåer motsvarande 40%. Till följd av detta har intresset för flytande biogas ökat hos företag och kommuner då avsättningsmarknaden för flytande biogas nu ser mycket bättre ut än bara för något år sedan. Ytterligare en positiv drivkraft är att investeringsstödet för denna typ av satsningar nu förstärkts genom att Klimatklivet tilldelats nya medel för perioden 2024-2028, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Vessige Biogas lämnade in en ansökan till Klimatklivet i maj 2022 och i samband med det skrevs en avsiktsförklaring med Biofrigas om leverans av en anläggning för produktion av flytande biogas. Då Klimatklivet haft begränsade medel under en längre period har ansökan ej kunnat beviljas till dags dato. Avsiktsförklaringen gäller fortsatt men arbetet för en anläggning flyttas fram i tiden.

Denna information är sådan som Biofrigas Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-06 10:21 CET.

Omprioriteringar hos Vessige Biogas

Vi ser fram emot att återuppta arbetet med en CryoSep-anläggning  när investeringarna i ökad kapacitet är genomförda