BioGaia AB Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2012

Perioden 1 januari – 30 juni 2012
(Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år)

- Omsättningen uppgick till 510,0 (159,5) miljoner kronor. I omsättningen ingår licensintäkt med 356,0 miljoner kronor från Nestlé vilken är att betrakta som engångsintäkt, men som till viss del hänför sig till försäljningen 2012. Exklusive licensintäkten från Nestlé uppgick omsättningen till 154,0 (159,5) miljoner kronor, en minskning med 5,5 miljoner kronor (3 procent).

- Omsättningen avseende konsumentfärdiga produkter uppgick till 121,8 (111,5) miljoner kronor, en ökning med 10,3 miljoner kronor (9 procent). Omsättning avseende insatsprodukter uppgick till 387,3 (47,3) miljoner kronor. Exklusive licensintäkten från Nestlé minskade omsättningen avseende insatsprodukter med 34 procent.

- Rörelseresultatet uppgick till 401,5 (57,3) miljoner kronor, en ökning med 344,2 miljoner kronor. Exklusive licensintäkt från Nestlé uppgick rörelseresultatet till 45,5 (57,3) en minskning med 11,8 miljoner kronor (21 procent).

- Vinst efter skatt uppgick till 299,9 (42,2) miljoner kronor. Exklusive licensintäkt uppgick vinst efter skatt till 37,5 (42,2) miljoner kronor, en minskning med 4,7 miljoner kronor (11 procent).

- Vinst per aktie uppgick till 17,27 (2,38 kronor). Exklusive licensintäkt uppgick vinst per aktie till 2,08 kronor.

- Periodens totala kassaflöde uppgick till 243,1 (-20,2) miljoner kronor. I kassaflödet ingår betalning från Nestlé med 356,0 miljoner kronor, investeringar i Twopac på 16,8 (6,4) miljoner kronor, skattebetalning med 41,3 (24,5) miljoner kronor samt utdelning med 103,6 (34,5) miljoner kronor. Likvida medel uppgick per 30 juni 2012 till 414,5 (126,6) miljoner kronor.

Andra kvartalet 2012

- Omsättningen uppgick till 75,7 (89,6) miljoner kronor, en minskning med 13,9 miljoner kronor (16 procent).

- Omsättningen avseende konsumentfärdiga produkter uppgick till 67,1 (57,9) miljoner kronor, en ökning med 9,2 miljoner kronor (16 procent). Omsättningen avseende insats produkter uppgick till 8,3 (31,4) miljoner kronor, en minskning med 23,1 miljoner kronor (74 procent).

- Rörelseresultatet uppgick till 19,4 miljoner (33,9) miljoner kronor, en minskning med 14,5 miljoner kronor (43 procent).

- Vinst efter skatt uppgick till 16,7 (23,7) miljoner kronor, en minskning med 7,0 miljoner kronor (30 procent).

Viktiga händelser under andra kvartalet 2012

- Avtal avseende försäljning av droppar och tabletter i Taiwan.

- BioGaia initierar forskningsstudie med typ 2-diabetiker.

- Avtal avseende munhälsoprodukter i Tjeckien, Beneluxländerna och Sydafrika.

- Avtal med Nestlés division Gerber avseende försäljning av droppar i USA.

VD-kommentar

- Vi har, som bekant, tidigare i år gjort flera avtal med Nestlé som innebär att de bland annat erhållit exklusiva rättigheter under hela patenttiden för Lactobacillus reuteri i modersmjölksersättningar för att garantera deras tillgång till vår insatsprodukt inom detta område. Det har inneburit att vår rapporterade försäljning av insatsprodukter har minskat, vilket dock kompenserats av licensintäkten från Nestlé. Vi har också inom ramen för dessa avtal påbörjat ett närmare distributionssamarbete med dem för en del av våra existerande färdiga konsumentprodukter samt dessutom inlett ett nära samarbete kring utveckling av nya produkter relaterade till Nestlés verksamhet, säger Peter Rothschild, vd BioGaia.

- Det utökade samarbetet med Nestlé är en av de strategiska grundbultarna för BioGaias framtida utveckling och skapar också ytterligare resurser för utvecklingen av våra egna konsumentprodukter under BioGaias varumärke. Samarbetet har bland annat resulterat i den redan aviserade lanseringen av våra droppar under fjärde kvartalet med Gerber (100% ägt av Nestlé), som är en av de absolut starkaste aktörerna inom babyvårdsområdet i USA. Produkten kommer att säljas med en framträdande exponering av BioGaias varumärke. Med tanke på Gerbers ställning på den amerikanska marknaden och storleken på deras satsning förväntar vi oss ett rejält lyft av vår försäljning i USA under nästa år och en signifikant ökning av kännedomen av BioGaia-varumärket.

- Vår försäljning av färdiga produkter har påverkats av vår uppsägning av vissa existerande distributionsavtal samt byte till nya distributörer. Trots detta har försäljningen av våra konsumentfärdiga produkter ökat med 9 procent under första halvåret och 16 procent under kvartalet jämfört med motsvarande perioder föregående år.

Välkommen att deltaga i telefonkonferens angående delårsrapporten som kommer att hållas idag kl 10:00 av vd Peter Rothschild och CFO Margareta Hagman. För att deltaga i konferensen ring 08-506 857 59.

Senaste pressmeddelande från BioGaia:
2012-06-13 BioGaia tecknar exklusivt avtal för sina probiotiska droppar och sin vätskeersättning med Nestlés division Gerber i USA
2012-05-15 BioGaia tecknar exklusiva distributionsavtal för sina munhälsprodukter i Tjeckien, Beneluxländerna och Sydafrika
2012-05-14 BioGaia initierar forskningsstudie med typ 2 - diabetiker

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 21 augusti 2012 kl 08.00.

BioGaia AB Box 3242 103 64  STOCKHOLM
Besöksadress: Kungsbroplan 3A, Stockholm
Telefon: 08 555 293 00, Org. nr 556380-8723 www.biogaia.se

Peter Rothschild vd, BioGaia AB, tel 08-555 293 00