BioGaia AB Delårsrapport 1 januari – 30 september 2012

Perioden 1 januari – 30 september 2012

- Omsättningen uppgick till 572,8 (232,6) miljoner kronor. I omsättningen ingår licensintäkt med 356,0 miljoner kronor från Nestlé vilken är att betrakta som engångsintäkt, men som till viss del hänför sig till försäljningen 2012. Exklusive licensintäkten från Nestlé uppgick omsättningen till 216,8 (232,6) miljoner kronor, en minskning med 15,8 miljoner kronor (-7%). (Rensat för valutaeffekter var minskningen -6%).

- Omsättningen avseende konsumentfärdiga produkter uppgick till 172,0 (158,0) miljoner kronor, en ökning med 14,0 miljoner kronor (9%). Rensat för valutaeffekter var omsättningsökningen 10%.

-  Omsättning avseende insatsprodukter uppgick till 399,8 (73,2) miljoner kronor. Exklusive licensintäkten från Nestlé uppgick omsättningen avseende insatsprodukter till 43,8 (73,2) miljoner kronor, en minskning med 29,4 miljoner kronor (-40%), vilken är ett resultat av det tidigare avtalet med Nestlé (se ovan).

-  Rörelseresultatet uppgick till 414,9 (79,4) miljoner kronor, en ökning med 335,5 miljoner kronor. Exklusive licensintäkt från Nestlé uppgick rörelseresultatet till 58,9 (79,4) en minskning med 20,5 miljoner kronor (-26 %). (Rensat för valutaeffekter var minskningen -22%).

- Vinst efter skatt uppgick till 314,1 (57,8) miljoner kronor. Exklusive licensintäkt uppgick vinst efter skatt till 51,7 (57,8) miljoner kronor, en minskning med 6,1 miljoner kronor (-11%).

-  Vinst per aktie uppgick till 18,07 (3,24 kronor). Exklusive licensintäkt uppgick vinst per aktie till 2,88 kronor.

-  Periodens totala kassaflöde uppgick till 233,3 (14,2) miljoner kronor. I kassaflödet ingår betalning från Nestlé med 356,0 miljoner kronor, investeringar i TwoPac på 21,7 (10,8) miljoner kronor, skattebetalning med 73,5 (30,1) miljoner kronor samt utdelning med 103,6 (34,5) miljoner kronor. Likvida medel uppgick per 30 september 2012 till 404,1 (161,4) miljoner kronor.

Tredje kvartalet 2012

- Omsättningen uppgick till 62,8 (73,1) miljoner kronor, en minskning med 10,3 miljoner kronor (-14%). Rensat för valutaeffekter minskade omsättningen med -9%.

-  Omsättningen avseende konsumentfärdiga produkter uppgick till 50,2 (46,5) miljoner kronor, en ökning med 3,7 miljoner kronor (8 %). Rensat för valutaeffekter var omsättningsökningen 14%.

-  Omsättningen avseende insatsprodukter uppgick till 12,5 (25,9) miljoner kronor, en minskning med 13,4 miljoner kronor (-52 %), vilken är ett resultat av det tidigare avtalet med Nestlé (se ovan). (Rensat för valutaeffekter var omsättningsminskningen -48%).

-  Rörelseresultatet uppgick till 13,5 miljoner (22,1) miljoner kronor, en minskning med 8,6 miljoner kronor (-39%). Rensat för valutaeffekter minskade rörelseresultatet med -26%.

-  Vinst efter skatt uppgick till 14,2 (15,6) miljoner kronor, en minskning med 1,4 miljoner kronor (-9%).

Viktiga händelser under tredje kvartalet 2012

- Studie som visar att Lactobacillus reuteri Protectis förhindrade nekrotiserande enterokolit (NEC) hos för tidigt födda spädbarn publicerades.

- Ytterligare en studie som visar att Lactobacillus reuteri Protectis minskade kolik hos spädbarn publicerades.

Viktiga händelser efter tredje kvartalets utgång 2012

- Avtal avseende försäljning av tabletter och droppar i Pakistan.

- Studie som visar att Lactobacillus reuteri Protectis hjälper för tidigt födda barn publicerades.

”Det tredje kvartalet kännetecknas, liksom tidigare år, av lägre aktivitet på grund av den sedvanliga semesterperioden hos våra distributörer och leverantörer. Trots det pågående distributörsbytet i ett antal länder, som på kort sikt påverkar försäljningen negativt, ökar försäljningen av konsumentfärdiga produkter”, säger Peter Rothschild, vd BioGaia AB.

”Sammantaget står vi nu bättre rustade än någonsin att fortsätta vår expansion genom bättre marknadsföring och försäljning, lansering av nya produkter på existerande marknader och av våra existerande produkter på nya marknader”, avslutar Peter Rothschild.

Välkommen att deltaga i telefonkonferens angående delårsrapporten som kommer att hållas idag kl 9:30 av vd Peter Rothschild. För att deltaga i konferensen ring 08-506 857 59.

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 23 oktober 2012 kl 08.00.

BioGaia AB Box 3242 103 64  STOCKHOLM
Besöksadress: Kungsbroplan 3A, Stockholm
Telefon: 08 555 293 00, Org. nr 556380-8723 www.biogaia.se

Peter Rothschild vd, BioGaia AB, tel 08-555 293 00