BioGaia tecknar exklusivt distributionsavtal i Sydkorea

BioGaia har tecknat avtal med Dong Sung Pharmaceutical Company Ltd, vilket ger Dong Sung exklusiva försäljningsrättigheter i apotek för BioGaias ProTectis droppar samt ProTectis och Gastrus maghälsotabletter i Sydkorea från 2013. Produkterna kommer att säljas under BioGaias eget varumärke.

Dong Sung är ett ledande sydkoreanskt läkemedelsföretag grundat 1957. Bolaget börsnoterades 1990 och har en stor säljkår som besöker pediatriker och invärtesläkare, inklusive gastroenterologer.

Partnerskapet med Dong Sung kommer avsevärt att förbättra BioGaias existerande distribution i Sydkorea genom försäljning via apotekskanalen. BioGaias existerande partner kommer att fortsätta sälja genom en direktmarknadsföringskanal mot konsument (multi level marketing).

Både BioGaia ProTectis droppar och BioGaia ProTectis maghälsotabletter innehåller BioGaias patenterade och väldokumenterade probiotiska stam Lactobacillus reuteri Protectis. I dag finns BioGaias konsumentfärdiga produkter i cirka 60 länder. BioGaia Gastrus är en ny produkt som för närvarande testas på patienter med Helicobacter pylori-infektion.

"Vi är nöjda med det nya avtalet, eftersom det innebär att våra produkter kommer att finnas tillgängliga i vår traditionella distributionskanal på en marknad med god potential, Sydkorea har 50 miljoner invånare och är rankat som det femtonde mest köpstarka landet i världen", säger Peter Rothschild, vd, BioGaia.

2013-04-26 Årsstämma i BioGaia
2013-04-26 BioGaia AB Delårsrapport 1 januari-31 mars 2013
2013-03-21 Kallelse till Årsstämma i BioGaia AB

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 7 maj 2013 kl 14.00.

BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se

Peter Rothschild, vd, BioGaia