• BioGaia/

BioGaias probiotika förhindrade nekrotiserande enterokolit hos för tidigt födda spädbarn

En retrospektiv sekventiell analys av 311 för tidigt födda spädbarn, med födelsevikt under 1000 gram, visade att profylaktiskt tillägg av Lactobacillus reuteri Protectis resulterade i en statistiskt signifikant minskning av nekrotiserande enterokolit (NEC), den vanligaste gastrointestinala orsaken till död och sjukdom hos för tidigt födda spädbarn. NEC har en dödlighet på 20-30 procent.
Sedan förebyggande tillägg med Lactobacillus reuteri Protectis började ges till alla för tidigt födda spädbarn på neonatalkliniken där studien genomfördes kunde ett fall av NEC undvikas för vart åttonde spädbarn som behandlades.
– Med hänsyn till dessa fördelar och då det inte finns tecken på toxicitet, har tidigt insättande av BioGaia ProTectis blivit rutin på vår intensivvårdsavdelning för nyfödda, vilket har fortsatt att förhindra NEC hos våra spädbarn under 1000 gram ett och ett halvt år efter det att studien avslutades, säger doktor Mary Ann VT Dimaguila, neonatolog, Piedmont Neonatology, PC och Women’s Hospital of Greensboro, North Carolina, USA.

I den retrospektiva sekventiella analysen, granskades journalerna från 311 för tidigt födda spädbarn, 232 från åren innan introduktionen av Lactobacillus reuteri Protectis som profylax (januari 2004 - juni 2009) och 79 som fick Lactobacillus reuteri Protectis profylaktiskt (juni 2009 – april 2011).

Granskningen jämförde antalet fall av NEC hos för tidigt födda spädbarn som vägde ≤ 1000 gram vid födseln. Förekomsten av NEC var signifikant lägre bland de spädbarn som hade fått Lactobacillus reuteri Protectis, 2 av 79 barn (2,5 %) jämfört med 35 av 232 (15,1 %) av de obehandlade barnen (p=0,0475). Inga biverkningar relaterade till användningen av Lactobacillus reuteri Protectis noterades. Det profylaktiska tillägget av Lactobacillus reuteri Protectis ledde till att ett fall av NEC kunde undvikas för vart åttonde behandlat barn (NNT=8).

Studien publicerades i tidskriften BMC Pediatrics den 4 september 2012: BMC Pediatrics

– Det är mycket uppmuntrande att se att Lactobacillus reuteri minskar lidande och räddar liv hos för tidigt födda barn vilket ger oss anledning till att forska vidare på detta intressanta och känsliga område, säger Peter Rothschild, vd, BioGaia.

Nekrotiserande enterokolit – en dödlig sjukdom
NEC betyder tarmvävnadsdöd. Sjukdomen drabbar huvudsakligen för tidigt födda spädbarn och leder ofta till död eller allvarliga medicinska eller neurologiska komplikationer, såsom cerebral palsy (CP) eller kognitiva, visuella eller hörselmässiga försvagningar. Antalet fall av NEC är högst bland de minsta barnen (< 1500 gram) där omkring 10 % av barnen drabbas. Andelen dödsfall ligger mellan 20 och 30 % och är högst bland de barn som behöver opereras.

2012-08-21 BioGaias halvårsrapport 1 januari-30 juni 2012
2012-06-13 BioGaia tecknar exklusivt avtal för sina probiotiska droppar och vätskeersättning med Nestlés division Gerber i USA
2012-05-15 BioGaia tecknar exklusivt distributionsavtal för sina munhälsoprodukter i Tjeckien, Beneluxländerna och Sydafrika

Eamonn Connolly, forskningschef, BioGaia: +46 8 555 293 00